Deel jij sneller content dan je schaduw? 5 tips voor content marketing
Als jongetje van 9 kreeg ik op Sinterklaasavond mijn eerste stripboek van Lucky Luke cadeau: het Western Circus. Mijn eerste kennismaking met de eenzame cowboy en zijn paard Jolly Jumper was liefde op het eerste gezicht. Bijna alle stripboeken van Lucky Luke heb ik vervolgens gelezen en heel vaak herlezen. Mooi om te zien dat de liefde voor mijn stripheld overgaat van vader op zoon. Julian verslindt de stripboeken van Lucky Luke en hij kijkt ook graag naar de filmpjes op YouTube. De verhalen waarin Lucky Luke achter de Daltons aanzit, zijn favoriet. Vorige week stelde ik voor om samen naar het Brabants Stripspektakel in Veldhoven te gaan. Julian was direct enthousiast. Zijn hoogtepunt van een geweldige middag: een fotosessie met de man die sneller schiet dan zijn schaduw. Mijn hoogtepunt: de gedachtekronkel om Lucky Luke als insteek te kiezen voor een blog over tips voor content marketing.
Snoepwinkel voor stripliefhebbers
Het Brabantse Stripspektakel vond plaats in Ontmoetingscentrum Koningshof, op een steenworp afstand van de plek waar ik 8 jaar lang in de schoolbanken van het Anton van Duinkerkencollege vertoefde. Mijn oude, vertrouwde middelbare school heeft de slopershamer niet overleefd. Op de plek waar ik vroeger voetbal, hockey en honkbal speelde, parkeerde ik nu mijn auto. Samen met Julian liep ik naar de hoofdingang, waar een levensgrote, opblaasbare Obelix als blikvanger stond opgesteld. Binnen was het congrescentrum omgetoverd tot een snoepwinkel voor de stripliefhebber en verzamelaar. Striptekenaars tekenden live een cartoon, bekende stripfiguren liepen in het rond en in tientallen kraampjes waren stripboeken (eerste druk, nieuw en tweedehands) en collector items verkrijgbaar.
Content aan de man brengen
Ongeduldig liepen Julian en ik langs de kraampjes. Enkele verkopers deden moeite om met ons in gesprek te gaan, andere verkopers keken niet op of om en zaten gebiologeerd naar hun mobiele telefoon te kijken. Bij sommige kraampjes stonden de stripboeken ongeorganiseerd in kartonnen dozen, bij mijn favoriete kraampjes stonden mijn striphelden in alfabetische volgorde. Ik vroeg me af: waar kan ik nou het beste enkele tweedehands stripboeken kopen van Lucky Luke om mijn verzameling compleet te maken? Mijn keuze viel uiteindelijk op een Belgisch kraampje in de hoek van het congrescentrum. In de stand hing een poster van ‘the poor lonely cowboy, a far way from home’. Een vitrine bevatte (plastic) beeldjes van Lucky Luke, de Daltons, Jolly Jumper en Rataplan. Plotseling stonden Julian en ik oog in oog met de officiële Lucky Luke look-a-like van Nederland en België.
5 Beproefde tips voor content marketing
Ongetwijfeld verkochten talloze stripverkopers tweedehands boeken van mijn held. Het was geen toeval dat ik bij het kraampje van de Belgische stripfanaat slaagde in mijn missie. Dankzij de posters, de vitrine met plastic beeldjes en de look-a-like van Lucky Luke was hij op het juiste moment vindbaar en zichtbaar. De aimabele Belg vertelde een geloofwaardig verhaal, diste grappige anekdotes op uit de stripboeken en hij gaf goede tips over de boeken die ik wel of niet moest kopen. Ik was verkocht. Ik regelde een fotosessie, kocht 5 tweedehands stripboeken in het kraampje en kreeg het lumineuze idee om Lucky Luke als metafoor te gebruiken. Deze tips voor content marketing zet ik hieronder voor je op een rij.
Tip 1: Vertel en deel een persoonlijk verhaal
Het verhaal van Lucky Luke is krachtig door zijn eenvoud. Als rondzwervende cowboy helpt hij overal waar hij komt om onrecht en misdaad te bestrijden. Wat is jouw persoonlijke verhaal als ondernemer? Ben je in staat om kort en krachtig te vertellen waar je voor staat, zonder te vervallen in allerlei clichés of open deuren. Laat je stem doorklinken in de content die je online deelt. Wees daarbij eerlijk en oprecht. Als je alleen successtory’s deelt, verlies je je geloofwaardigheid. Onderweg ondervindt ook Lucky Luke tegenslag of maakt hij verkeerde keuzes. Hij leert van zijn fouten, zodat het recht zegeviert en verhalen goed aflopen. Lukt het jou om vergelijkbare inzichten mee te geven in je online communicatie?
Tip 2: Stel een profiel van je wensklanten op
De doelgroep waar Lucky Luke op jaagt, is eenvoudig onder woorden te brengen. De Daltons, Jesse James, Billy the Kid en andere boeven of oplichters hebben stuk voor stuk een flink strafblad of een prijs op hun hoofd staan. Die prijs steekt Lucky Luke uiteraard niet in eigen zak. Zijn strategie bij De Daltons is veel harder dan zijn aanpak bij een valsspeler in de saloon. Weet jij als ondernemer precies wie jouw wensklanten zijn? Het is de kunst om te doorgronden welke content voor verschillende doelgroepen nodig is. Een buyer persona of koopprofiel is een handig hulpmiddel hiervoor. Als je zo’n profiel wilt opstellen, moet je in de huid kruipen van je wensklant. Probeer zijn koopintenties, koopgedrag, gedachtegangen en valkuilen te achterhalen. Zie je je wensklant voor ogen, dan is het veel gemakkelijker om de juiste content te creëren en te delen.
Tip 3: Gebruik contentplan en contentkalender om content te delen
In zijn missie om het recht te laten zegevieren, acteert Lucky Luke zelden op eigen houtje. Hij werkt vooral in opdracht van een sheriff, een gevangenisdirecteur of een gouverneur van de regering. Zo brengt hij outlaws achter slot en grendel, helpt hij premiejagers opsporen, vervoert hij boeven naar een andere gevangenis of kijkt hij erop toe dat de ontginning van een nieuw stuk land probleemloos verloopt. Als je start met content marketing is het verstandig om ook een doel voor ogen te houden. Wil je succesvol zijn met content marketing dan heb je een lange adem nodig. Een contentstrategie geeft richting aan je online activiteiten. En met een contentagenda weet je precies wanneer je welke content op een sociaal medium plaatst. Denk niet te licht over de factor tijd: wekelijks een blog schrijven en meerdere updates plaatsen, vraagt om ruimte in je agenda. Reserveer die tijd.
Tip 4: Benut de kracht van samenwerking
Lucky Luke staat weliswaar bekend als een eenzame cowboy die ver van huis is. Dat betekent niet dat hij alles in zijn eentje doet. Dankzij de hulp van zijn trouwe paard Jolly Jumper – het snelste paard van het Wilde Westen – weet hij zich vaak uit netelige situaties te redden. Zo staat Jolly Jumper klaar voor het raam van de saloon, waardoor Lucky Luke naar buiten springt. Jolly Jumper kan ook rekenen, fluiten, vissen en een blik bonen openmaken met zijn hoef. Benut ook de kracht van samenwerken als je succesvol wilt zijn in content marketing. Je hoeft niet alle content zelf te creëren. Vaak mis je daarvoor ook de benodigde expertise. Neem dus een tekstschrijver, designer, fotograaf of videomaker in de arm om originele, professionele content te ontwikkelen.
Tip 5: Volg je concurrentie op de voet
Lucky Luke staat in het Wilde Westen van de 19e eeuw te boek als de man die sneller schiet dan zijn schaduw. Hij is razendsnel met zijn beide revolvers. Vanuit alle hoeken en standen schiet hij een blauwe boon af. Tot grote ontsteltenis van zijn tegenstanders. Als ondernemer heb je natuurlijk ook een schaduw, laat ik die gemakshalve je concurrentie noemen. Start je met content marketing, dan is het slim om je concurrentie te schaduwen en hun online-activiteiten te monitoren. Bloggen is een bewezen manier om kennis te delen en autoriteit op te bouwen in jouw vakgebied. Als je je wilt onderscheiden blog je over andere onderwerpen dan je concurrenten of kies je originelere invalshoeken. Kies behalve voor blogs ook voor afbeeldingen, video’s (vlogs), infographics, webinars, podcasts, e-books of whitepapers.
Hulp nodig bij content marketing?
Wil je sneller content delen dan je schaduw? Gebruik bovenstaande 5 tips als munitie om je concurrentie te slim af te zijn. Kun je hulp gebruiken bij het vorm en inhoud geven van je content marketing? Als tekstschrijver heb ik een aantal aantrekkelijke abonnementen voor content marketing samengesteld om je hierbij te helpen. Afhankelijk van het abonnement dat je kiest kan ik je helpen met het schrijven van blogs, social media updates, landingspagina’s en digitale nieuwsbrieven. Samenwerken? Bel (06) 50 89 72 33 om een afspraak te maken of sluit een abonnement af voor content marketing.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.