5 voordelen van een contentagenda voor je online communicatie
Schieten met hagel levert soms een toevalstreffer op. Schieten met scherp zorgt veel vaker voor voltreffers. Dat geldt ook voor de wijze waarop je je online communicatie vorm en inhoud geeft. De dynamische, vluchtige wereld van online communicatie vraagt om structuur. Wanneer en op welk medium plaats je je waardevolle content, zoals blogs, social media updates of video’s? Voor het online succes van je bedrijf is het daarom van onschatbare waarde om een contentagenda (contenkalender) te gebruiken. In dit blog zet ik 5 voordelen van een contentagenda voor je op een rij. Maak er gebruik van als hulpmiddel om je online communicatie te verbeteren.
Voordeel 1: regelmaat en planning
Een van de belangrijkste voordelen van een contentagenda is dat je een hulpmiddel in handen hebt om consistent online te communiceren. Om hierbij succesvol te zijn, is het namelijk belangrijk om regelmatig waardevolle content te publiceren. Deze regelmaat staat of valt met vooruit plannen van updates en de heldere structuur die je daarbij aanbrengt. Zonder consistentie lukt het niet om je publiek te boeien en te binden. Als je een contentagenda opstelt, is het gemakkelijker om een contentplanning te maken, berichten in te plannen en met regelmaat onder de aandacht te komen.
Voordeel 2: efficiëntie en tijdwinst
Een goed onderbouwde contentagenda zorgt ervoor dat je je tijd efficiënter indeelt en gebruikt. Het is een tijdrovende klus om iedere keer opnieuw onderwerpen te bedenken waarover je een bericht plaatst. Stel je een contentagenda op, dan zet je in één keer een lijst met onderwerpen (rubrieken) op papier. Bedenk op voorhand bij elke rubriek de bijbehorende content en plan die content in. Zelf deel ik bijvoorbeeld updates over aansprekende taalkwesties, geslaagde projecten voor opdrachtgevers, referenties van klanten, bezoekjes aan netwerkbijeenkomsten en blogartikelen over thema’s die me aan het hart gaan.
Als je zo gestructureerd te werk gaat, focus je op waardevolle content. Er gaat geen tijd verloren, omdat je zo nodig last-minute nog een onderwerp moet bedenken. Kortom: een contentagenda helpt om je inspanningen te plannen en de productiviteit van je online communicatie te verbeteren.
Voordeel 3: doelgerichtheid en strategie
Een contentagenda helpt om je online communicatie doelgerichter te maken. Als je duidelijke rubrieken onderscheidt, is het eenvoudiger om specifieke doelgroepen te bereiken met thema’s en onderwerpen die hen aanspreken. Als je over deze thema’s regelmatig publiceert, gaat jouw doelgroep je beschouwen als autoriteit op je vakgebied. Zo deel ik zelf online regelmatig updates over storytelling, omdat dat een thema is waarin ik als copywriter gespecialiseerd ben. Ook hier geldt weer: een goede planning – lees een contentagenda – is de basis om regelmatig online aanwezig te zijn, die zichtbaarheid te versterken en je gestelde doelen te realiseren.
Voordeel 4: variatie in je communicatie
Een van de voordelen van een contentagenda is ook de variatie die je in onderwerpen aanbrengt. Door vooraf een duidelijke planning te maken met rubrieken en soorten content, kun je wekelijks of tweewekelijks online communiceren. Denk hierbij aan blogs, enquêtes, video’s, infographics, podcasts en nog veel meer. Als je afwisselt in je contentaanbod, is het gemakkelijker om je publiek te boeien en je boodschap te laten beklijven. Bij het opstellen van een contentagenda speelt creativiteit een belangrijke rol. Als je verlegen zit om ideeën en onderwerpen, brainstorm dan niet in je eentje. Samen brainstormen levert een veelvoud aan ideeën op.
Voordeel 5: flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Zoals gezegd is een contentagenda dus een onmisbaar hulpmiddel om je online communicatie te plannen en te organiseren. Zie zo’n agenda echter niet als een keurslijf. Soms vraagt de actualiteit erom dat je afwijkt van een ingeplande rubriek en de bijbehorende content. Het is dus belangrijk om je flexibel op te stellen en je zo nodig aan te passen. Jouw publiek vindt het ook aantrekkelijk als je online inspeelt op trends en actualiteiten.
Zorg er dus voor dat je contentagenda hier ruimte voor openlaat. Voor mezelf is ‘inspelen op de actualiteit’ één van de rubrieken van mijn online communicatie. Als zo’n kans zich voordoet – bijvoorbeeld inhaken op een taalkwestie of een tevreden klant die zich uitspreekt – dan ben ik flexibel genoeg om me razendsnel aan te passen.
Voordelen van een contentagenda zelf benutten?
Kortom, een contentagenda is van onschatbare waarde voor effectieve online communicatie. Voor mij biedt een contentagenda regelmaat, tijdswinst, doelgerichtheid, variatie en flexibiliteit. Gebruik je nog geen contentagenda? Dan is het de hoogste tijd om er een te maken en de voordelen ervan zelf te ervaren. Mis je de tijd, prioriteit of creativiteit om zelf een contentagenda op te stellen? Niet getreurd, ik help je graag om rubrieken, onderwerpen en ideeën te bedenken. Interesse? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.