Gebruik de banaan als call-to-action op je website
Aan de rand van het Haagse Zuiderpark staat een kunststof kunstwerk van een levensgrote banaan. Als SEO-tekstschrijver laat ik de kans niet onbenut om een foto van mijn zoon te maken, terwijl hij poseert op het gele gevaarte. In mijn achterhoofd weet ik al waar ik deze foto voor ga gebruiken. Om de banaan als call-to-action op je website uit te leggen heb ik een opvallende foto nodig van een banaan. Als SEO-tekstschrijver ben ik gecharmeerd van het concept van de banaan, geïntroduceerd door marketinggoeroe Seth Godin. Wat houdt die banaan precies in? En waarom is het zo belangrijk om op elke webpagina een banaan te plaatsen. In onderstaand blog leg ik met behulp van voorbeelden de rol van de banaan als call-to-action uit.
Wat is de banaan?
Het concept ‘de banaan als call-to-action’ komt uit de koker van marketingdeskundige Seth Godin. In zijn boek ‘The Big Red Fez’ vergelijkt hij bezoekers van een website met een hongerig aapje. Wil je deze spreekwoordelijke aap laten doen wat jij wilt? Geef hem dan duidelijke en onweerstaanbare motivatie om in actie te komen. Denk aan het abonneren op een nieuwsbrief, het aanvragen van informatie, het downloaden van een e-book of het kopen van een product. Als een aap honger heeft, wil hij niets liever dan eten. Met een banaan stilt hij zijn honger. De banaan staat dus symbool voor een duidelijke en aantrekkelijke call-to-action (CTA) op je website.
Waarom is de banaan als call-to-action zo belangrijk?
Duidelijkheid en focus: gemiddeld besteden slechts enkele seconden aan een webpagina. Ze lezen niet, maar ze scannen. Het moet meteen duidelijk zijn wat de bedoeling is. Zo niet, dan haken ze af en verlaten de website. De banaan als call-to-action voorkomt verwarring en zorgt voor die broodnodige duidelijkheid: op deze button moet je klikken voor de gewenste actie.
- Hogere conversie: een goed geplaatste én aantrekkelijk vormgegeven banaan verhoogt de kans dat bezoekers de gewenste actie ondernemen. Of het nu gaat om een aankoop, inschrijving of download: duidelijke Call-to-Actions zorgen voor een hogere conversie.
- Betere gebruikerservaring: websites met een duidelijke banaan als call-to-action hebben vaak een betere gebruikerservaring. Bezoekers hoeven niet te zoeken naar wat de volgende stap is. De banaan zorgt zo voor minder frustratie en dus ook een positiever gevoel bij je bedrijf of merk.
- Visuele aantrekkingskracht: behalve een functionele rol heeft de banaan ook een visuele rol. De combinatie van kleur, tekst en plek trekt de aandacht van de bezoeker. Ook als hij of zij vluchtig door de pagina scrollt.
Voorbeelden van de banaan in actie
- Dropbox: de bekende clouddienst voor het online opslaan van bestanden staat bekend om een webdesign dat heel minimalistisch is. Eén aspect is prominent aanwezig: de banaan. Op de homepage zie je vaak een grote, contrasterende blauwe knop met uitnodigende teksten zoals ‘Gratis proberen’ of ‘Aan de slag’. Je wordt als bezoeker niet afgeleid door overbodige teksten of afbeeldingen. De gewenste Call-to-Action staat hier centraal.
- Spotify: als je de website van Spotify bezoekt, zie je heldere CTA-buttons, zoals ‘Playlist maken’ of ‘Meld je gratis aan’. Deze knoppen hebben een opvallende kleur en staan op een prominent plek. Zo trekt Spotify direct de aandacht van de (potentiële) gebruiker.
- Bol.com: de grootste webshop van Nederland plaatst bij vrijwel elk artikel een duidelijke banaan: de blauwe knop ‘In winkelwagen’. De kleur contrasteert met de rest van de pagina. Zo wordt je oog er automatisch naartoe getrokken.
Hoe gebruik je de banaan als call-to-action op je website?
- Gebruik contrasterende kleuren: zorg ervoor dat je CTA-buttons in één oogopslag opvallen. Contrasterende kleuren van de button helpen daarbij. Een in het oog springende button valt op en wijst de weg naar de gewenste conversie.
- Houd de tekst kort en krachtig: schrijf in duidelijke en beknopte taal. Vermijd jargon en wees direct. De volgende voorbeelden zijn effectief en to-the-point: ‘Meld je aan’, ‘Koop nu’ of ‘Download gratis.
- Kies een strategische plek: plaats je banaan op de plek waar een bezoeker een ‘natuurlijke’ pauze neemt als hij van boven naar beneden scrollt. Denk hierbij aan de plek boven de vouw (het zichtbare deel van de pagina zonder te scrollen), aan het einde van informatieve stukken of direct naast de beschrijving van een product of dienst.
- Test en verbeter: soms werkt de ene CTA-button beter dan de andere. Dat kan per website verschillend zijn. Daarom is het verstandig om diverse buttons (wat betreft kleur, tekst en plek) uit te proberen in de praktijk.
Gaan met die banaan
De banaan is een eenvoudig, maar beproefd middel om je website effectiever te maken. Gebruik dus duidelijke en aantrekkelijke call-to-action-buttons op een strategische plek. Zo verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar verhoog je ook de conversie per webpagina. Moeten bezoekers doen wat jij wilt? Geef ze dan per webpagina een onweerstaanbare banaan. Hulp nodig? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken met André Driessen als SEO-tekstschrijver.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.