Stel vragen in je tekst: dialoog levert meer op dan monoloog
Als je op het beeldscherm de juiste vragen stelt, vergroot je de kans op een online dialoog. Wanneer je met elkaar in gesprek gaat, ontstaat er interactie. De optelsom van actie en reactie is interactie. Een simpele vraag illustreert wat ik bedoel. ‘Wil je meer klanten?’ is jouw actie. Lezers van een webpagina, blog of digitale nieuwsbrief geven onbewust antwoord op deze vraag: de reactie. Niemand negeert zo’n zin in vraagvorm. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk ‘Ja’ als antwoord. Of de lezer komt om in het werk. Dan is ‘Nee’ ook een reactie. Als de lezer ‘Ja’ antwoord, leest hij ongetwijfeld verder. Zo ontstaat er een dialoog: de interactie is begonnen. Kortom: stel vragen in je tekst.
Oogbewegingen en vragen stellen
In mijn vorige blog introduceerde ik de Duitse onderzoeker Siegfried Vögele. Jarenlang bestudeerde hij hoe mensen lezen en op welke teksten, beelden en kleuren ze wel of niet reageren. Hij is niet alleen bekend geworden door zijn onderzoeken naar de oogbewegingen (eye tracking) van lezers. Hij is ook de geestelijk vader van de zogenoemde dialoogmethode. Deze methodiek en zijn onderzoeken naar oogbewegingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
De Dialoogmethode: stel vragen in je tekst
Wat houdt zijn dialoogmethode precies in? Als je een verkoopbrief, mailing of webpagina onder ogen krijgt, stel je je als lezer onbewust een aantal vragen:
- Is deze brief voor mij?
- Wie is de afzender?
- Wat heb ik eraan?
- Wat kost het of wat is mijn voordeel?
- Wat moet ik doen om het te krijgen?
Creëer betrokkenheid
Als je in een verkoopbrief, webtekst of andere commerciële tekst zoveel mogelijk antwoord geeft op bovenstaande vragen, creëer je betrokkenheid. Je vertelt wat hij wil horen en je gaat een dialoog aan met je lezer of potentiële klant. Geef je op papier of het beeldscherm alleen een beschrijving van je bedrijf en som je vooral de productkenmerken op, dan is je tekst vergelijkbaar met een monoloog.
Stel vragen in je tekst, activeer de hersenen
Elke (potentiële) klant stelt zich vragen of heeft een behoeftepatroon. Het is de kunst om met je tekst in je verkoopbrief, digitale nieuwsbrief of landingspagina antwoorden te geven of te voldoen aan de latente behoefte. Antwoorden geven is slechts de eerste stap van de dialoogmethode. Het is ook slim om in de tekst vragen te stellen of stellingen te poneren. Zo blijft de lezer betrokken en blijft de dialoog in stand. Een vraag stellen, werkt heel krachtig. Je activeert direct de hersenen. Het is dus heel slim om een verkoop- of wervingsbrief te beginnen met een vraag.
3 voorbeelden van verschil tussen mededeling en vraag
Onderstaande 3 voorbeelden illustreren het verschil tussen een vraag en een mededeling:
- Als je op zoek bent naar een nieuwe fiets, ben je bij De Rijwielhandel aan het juiste adres (mededeling).
- Zoek je een nieuwe fiets? Kom dit weekend naar onze winkel voor een GRATIS demonstratie (vraag).
- Het is vervelend als je ouders je continu in de gaten houden (mededeling)
- Vind je het vervelend als je ouders heel de dag op je letten? (vraag)
- Neem een frisse duik in het azuurblauwe water van de Middellandse zee (mededeling)
- Heb je zin om deze zomer een frisse duik te nemen in het azuurblauwe water van de Middellandse zee? (vraag)
Vragen lokken een reactie uit
Wil je in een gesprek de aandacht trekken of een reactie uitlokken? Stel vragen in je tekst. Op papier op het beeldscherm werkt het precies zo. Als je een goede tekst schrijft, ga je ook een gesprek. Zoals je iets vertelt, zo schrijf je het ook op. Je tekst wordt toegankelijker, prettiger leesbaar en je vergroot de kans op interactie. Begin je verkoopbrief, nieuwsbrief of webpagina dus met een vraag. Ontdek het zelf maar. De dialoogmethode van Siegfried Vögele heeft nog niets aan kracht ingeboet. Heb je hulp nodig om je boodschap in een dialoog op papier of het beeldscherm te zetten? Ik klim graag voor je in de pen. Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken. In een volgend blogartikel vertel ik hoe je de dialoogmethode van Siegfried Vögele gebruikt als marketinginstrument.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.