Acquisitiebrief schrijven: hoe warmer hoe beter
Ondernemen leerde ik met vallen en opstaan. Tekstschrijven ook. Mijn eerste struikelpartij vergeet ik nooit meer. Als beginnend tekstschrijver in Tilburg had ik mijn eerste acquisitiebrief op papier gezet. Ik stuurde deze mailing als een tweetrapsraket naar 80 reclamebureaus in de regio Tilburg – Eindhoven – Den Bosch. De respons stemde me verdrietig: slechts één bureau liep ervoor warm om een afspraak te maken. Als ik terugkijk, is dat niet zo vreemd: mijn acquisitiebrief was qua vorm en inhoud ijs- en ijskoud. Dat kan beter. Daarom introduceer ik een beproefd stappenplan voor een acquisitiebrief zoals het hoort en scoort.
Wel of geen goede brief?
De eerste dagen hoorde ik de brievenbus regelmatig klepperen. De ene na de andere afwijzing viel op de deurmat. Plusminus vijfentwintig reclamebureaus hadden mijn brief in goede orde ontvangen. Voor een pas afgestudeerde tekstschrijver hadden ze helaas geen plaats. Even twijfelde ik aan mezelf: ik heb toch geen sollicitatiebrief geschreven? Het lukte me niet om de vinger op de zere plek te leggen. Mijn stagebegeleider en leermeester op school vond het ook een prima brief. En hij kon het weten, want hij was tevens de eigenaar van een goedlopend reclamebureau binnen de muren van Fontys Hogescholen.
Reactie ervaren tekstschrijver
Een ervaren tekstschrijver die bij mij in de buurt woonde, reageerde op mijn verkoopbrief. Hij nodigde me uit voor een borrel. In het blog Tilburgse tekstschrijver: ook over deze tekst is nagedacht heb ik over deze ontmoeting geschreven. Zijn reactie op mijn acquisitiebrief was leerzamer dan de vakken Copywriting en Schriftelijke Bedrijfscommunicatie die ik op Fontys Hogescholen had gevolgd tijdens mijn studie Nederlands. Hij begon hardop te lachen toen hij mijn brief las. ‘Je maakt beginnersfouten’, hoor ik hem nog zeggen. ‘Zonde van alle tijd en energie die je erin steekt.’
Beginnersfouten op papier
Als ondernemer hoef jij mijn beginnersfouten niet te maken. Daarom zet ik de fouten die ik maakte met liefde en plezier voor je op papier. Een acquisitiebrief schrijven vraagt om een heldere, strategische aanpak. Diverse ingrediënten ontbraken in mijn verkoopbrief.
- Doelgroep: de acquisitiebrief was niet gepersonaliseerd, maar had ‘Geachte heer/mevrouw,’ als aanhef.
- Argumentatie: de acquisitiebrief had mijn rol van tekstschrijver als invalshoek, dus een schoolvoorbeeld van zendergerichte communicatie.
- Doelstelling: de acquisitiebrief bevatte geen ‘call to action’ of een niet te missen aanbod.
Levensles
In de afgelopen twintig jaar schreef ik tientallen acquisitiebrieven (of verkoopbrieven). Voor mijn eigen tekstbureau en voor opdrachtgevers. Mijn levensles als tekstschrijver: koude acquisitie op papier werkt niet. Dat is schieten met hagel. Of zoeken naar een speld in een hooiberg. Het is de kunst om een acquisitiebrief ‘warm’ te maken. Hoe warmer, hoe beter. Met een knipoog naar de bekende Jägermeister-reclames zeg ik: ‘Acquisitiebrief meneer? Alleen als hij gloeiend- en gloeiendheet is’.
In 6 stappen naar een warme acquisitiebrief
Op basis van mijn ervaringen in direct mail heb ik de G.E.I.S.E.R.-strategie bedacht. Dit stappenplan draagt de naam van de warmwaterbronnen op het ijskoude IJsland. De afzonderlijke letters staan voor de 6 stappen die je zet als je een acquisitiebrief schrijft. De komende weken behandel ik ze één voor één. Elke stap bevat een strategie en diverse beproefde tips. Samen hebben ze één gemeenschappelijk doel: een warme ontvangst voor je acquisitiebrief.
- Introductie G.E.I.S.E.R.-strategie. > Dit blog.
- Geven in plaats van nemen (G): verras potentiële klanten in een mailing en geef een cadeautje (gimmick, tips of e-book). > Lees meer.
- Eerlijkheid duurt het langst (E): vertel een eerlijk verhaal, prospects prikken er doorheen als je liegt of sterk overdrijft. > Lees meer.
- Inlevingsvermogen als start (I): verdiep je in de behoefte van potentiële klanten en speel daar met een goed aanbod op in. > Lees meer.
- Simpel schrijven is schrappen (S): zet je verhaal kort en krachtig op papier (less is more). > Lees meer.
- Eigenheid geeft identiteit (E): laat je persoonlijke stem doorklinken in je verkoopbrief, zo communiceer je onderscheidend. > Lees meer.
- Responderen is reacties vragen (R): wacht niet af, maar neem zelf het initiatief om te bellen of te mailen. > Lees meer.
Acquisitiebrief schrijven: zelf doen of uitbesteden?
De keuze is aan jou. Mis je de tijd, vaardigheid of creativiteit om zelf een goede acquisitiebrief of verkoopbrief op papier te zetten? Vertrouw dan op de expertise van een professionele tekstschrijver. Wil je nog meer weten over de voor- en nadelen van zelf teksten schrijven? Ik geef je graag tekst en uitleg. Verder is het mogelijk om een afspraak te maken voor een vragen(v)uurtje. In een sessie videobellen sparren we samen over de kwaliteit van je (online) teksten.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.