Bloggen is een krachtenspel – deel 1
Blogs veroveren de digitale wereld. Achteloos achterover leunen is geen keuze meer. Overal klinkt het luid: ‘Gij zult bloggen’. Ervaren bloggers zullen beamen dat ze veel te danken hebben aan hun digitale pennenvruchten. Ben je geen ervaren schrijver, dan is bloggen geen Abc’tje, maar eerder een worsteling. Worstelen op papier of het beeldscherm is niet erg. Als je maar boven komt drijven. Als tekstschrijver en (gast) blogger vergelijk ik bloggen graag met een krachtenspel, bestaande uit 10 krachten. Hoe meer je deze krachten inzet, hoe groter de kans dat ze elkaar versterken. Heb je plannen om te gaan bloggen? Raap dan de moed bij elkaar en gebruik de eerste 5 krachten van dit beproefde krachtenspel met verve.
Kracht 1: Het vermogen om te verrassen
De ideeën voor een blog liggen op straat, alleen moet je wel van de hoofdroute afwijken om ze te ontdekken. Sla eens een ander pad in: op weg naar huis, een afspraak of je wekelijkse uitje. Bekijk de wereld eens op je knieën. Of doe eens gek. Als je maar uit je ‘comfortzone’ treedt. Een ander blikveld zorgt voor verrassende invalshoeken en onderwerpen. En loskomen uit de dagelijkse beslommeringen levert ideeën op waar je achter je beeldscherm niet aan denkt. Kortom: wees creatief, wijk af, verlaat je geitenpad en gooi het over een andere boeg. Verrassende invalshoeken vangen de aandacht en prikkelen de nieuwsgierigheid: de eerste stap om gelezen te worden.
Kracht 2: Krachtenbundeling voor de beste ideeën
Alleen is maar alleen. Samen sta je veel sterker. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor het bedenken van een goed idee. In je eentje associëren levert uiteraard ideeën op. Ga voor een veelvoud aan invallen, inzichten en invalshoeken en vorm samen met relaties, collega’s, vrienden of vakbroeders een echte ideeëngenerator. Stel dat je zelf 5 originele invalshoeken kunt bedenken. Met een groepje van 5 zijn dat er maar liefst 25. Tel uit je winst. Staat je blog in de steigers? Vraag dan anderen om een reactie, voordat je op de knop ‘publiceren’ drukt. Met nuances en kanttekeningen maak je je blog veel scherper.
Kracht 3: Inlevingsvermogen als start
Bloggen is communiceren met je lezers. Ook al spreek je elkaar niet in levende lijve. Neem je oude, vertrouwde dagboek eens als voorbeeld. Hoeveel verhaaltjes begon je vroeger met de tekst ‘lief dagboek’? Een blog heeft veel raakvlakken met een dagboek. Er is één groot verschil. Op je dagboek zat een slotje: alleen jij zelf mocht de tekst lezen. Een blog is toegankelijk voor iedereen. Alleen is het lastig om ‘iedereen’ als persoon concreet te maken. Zelf schrijf ik blogs met een persoon van ‘vlees en bloed’ voor ogen. Dat kan je lieve schoonmoeder zijn, een vervelende klant, een inspirerende relatie of je alterego zijn. Wie je ook kiest: ga de dialoog aan en schrijf in de JE- of U-vorm. Empathie is belangrijk voor een overtuigende tekst. Zo zorg je voor herkenning. En zeg nou zelf: als je je aangesproken voelt, lees je toch verder. Of niet soms?
Kracht 4: Blijf in je eigen kracht
Eerlijkheid en eigenheid zijn belangrijke pijlers van overtuigingskracht. Persoonlijke verhalen, anekdotes en ervaringen zorgen voor herkenning. Het is prettig als lezers zich ‘iets’ kunnen voorstellen bij wat je vertelt. Past een persoonlijke anekdote wel in een zakelijk blog, vraag je je misschien af? Het antwoord is volmondig ‘JA’. Ondernemers en werknemers zijn ook mensen die elke dag – thuis en op het werk – van alles en nog wat beleven. Een persoonlijke anekdote of ervaring is een uitstekende metafoor om zakelijke thema’s aan te kaarten. Zelf begin ik elk blog met een persoonlijke gebeurtenis die ik vervolgens koppel aan het onderwerp: de eerste stapjes van mijn dochter, het bezoek aan het kerstwintercircus, een telefoongesprek met een telemarketeer of een fietstocht naar Barcelona. Pas wel op voor overdrijving en onwaarheden, want lezers prikken daar heel gemakkelijk door heen.
Kracht 5: De kracht van eenvoud
Gelukzalige momenten zitten in de kleine dingen van het leven. Voor bloggen geldt precies hetzelfde. Vaak constateer ik dat bloggers oeverloos en zeer gedetailleerd uitweiden over abstracte onderwerpen, van de hak op de tak springen, veel blaten en uiteindelijk weinig wol spinnen. Overdaad schaadt op je beeldscherm, je Ipad of het display van je smartphone. Met duizenden prikkels per dag en een spanningsboog die niet 24 uur per dag strak gespannen staat, is de gemiddelde lezer snel(ler) afgeleid. Hanteer daarom het K.I.S.S.-principe voor je blogs. Dit Engelse acroniem staat voor ‘Keep It Simple Stupid’. Met andere woorden: kaart in je blog maximaal 1 onderwerp of thema aan. En zet je verhaal kracht bij met 3 voorbeelden, oplossingen of argumenten.
Workshop bloggen
Nieuwsgierig naar de 5 andere krachten die een rol spelen bij overtuigend bloggen? Lees dan deel 2 van het tweeluik over de kracht van bloggen. Zelf aan de slag met bloggen? Schrijf je in voor de workshop bloggen bij Seats2Meet Strijp-S in Eindhoven. Of schakel Andries tekst, trainer & advies in als ghostblogger.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.