3 redenen voor content delen op LinkedIn
Content delen op LinkedIn: steeds meer ondernemers plaatsen, liken, delen en becommentariëren berichten, afbeeldingen en video’s op het grootste zakelijke platform. Het aantal actieve gebruikers neemt nog steeds toe. Sommige ondernemers werpen dagelijks een blik op hun tijdslijn, maar delen zelf geen content. Soms steken ze een online duimpje omhoog. Een derde categorie ondernemers deelt geen content om uiteenlopende redenen. Voor deze laatste groep van criticasters heb ik een tip: steek je kop niet in het zand. Ik geef je in dit blog 3 goede redenen voor content delen op LinkedIn.
Reden 1: Je hebt meer te vertellen dan je denkt
Als het jaar op z’n eind loopt, mogen we op NPO Radio2 stemmen op de Top 2000. Heeft dat eigenlijk wel zin: ‘The Bohemian Rhapsody’ van Queen staat al jaren onbedreigd op nummer 1. Als je ondernemers vraagt waarom ze geen content delen op LinkedIn kun je ook een lijstje samenstellen. Ik heb deze vraag het afgelopen jaar aan plusminus 100 ondernemers gesteld. Op dit ranglijstje staat het argument ‘ik heb niks te vertellen’ op de eerste plaats. Op nummer 2 prijkt: ‘ik kan niet schrijven’. En het argument ‘mijn inspanningen op LinkedIn leveren niks op’ complementeert de top 3. Herken jij je in een van deze 3 argumenten? Als je op LinkedIn alleen maar gluurt bij de buren, loop je een groot aantal interessante contacten en leads mis. Word wakker: je hebt veel meer te vertellen dan je denkt. Ontbreekt de tijd, de prioriteit of de creativiteit voor content delen op LinkedIn? Je kunt ook een copywriter voor contentcreatie in de arm nemen.
Tips voor contentcreatie op LinkedIn
Elke ondernemer heeft een verhaal. Ook jij. Het maakt niet uit of je arbeidsrechtadvocaat, webbouwer, interieurarchitect of lichtreclamespecialist bent. Het is de kunst om jouw verhaal op een persoonlijke en authentieke wijze onder woorden te brengen. Voor content op LinkedIn geldt: maak er niet te veel een verkooppraatje van. Probeer de contacten in je eerste lijn te inspireren en te informeren. Zo bouw je vertrouwen op en beïnvloed je stap voor stap de gunfactor. Als jouw contacten de content liken, becommentariëren of delen, kom je ook onder ogen bij de contacten in de tweede en derde lijn. Graag zet ik enkele suggesties voor content delen op LinkedIn op een rij:
- Beschrijf en becommentarieer de trends die je signaleert in de branche
- Laat medewerkers een dagboekje bijhouden in ‘De werkweek van …’
- Deel praktische oplossingen en inzichten met ‘De tip van de week’
- Zet een tevreden en loyale klant in de schijnwerpers
- Schrijf een artikel over de video’s die je inspireren
- Schrijf een recensie over gelezen managementboeken of bezochte beurzen en evenementen
Reden 2: Jouw doelgroep is actief op LinkedIn
Op een dag sta je als ondernemer bloot aan heel veel prikkels. Bewust en onbewust? Duizenden prikkels schreeuwen om aandacht en proberen je te verleiden. Als je actief bent op LinkedIn herken je ongetwijfeld deze stroom aan prikkels in je tijdslijn of de notificaties die je attenderen op likes, reacties en berichten. Je moet oppassen dat je niet hoorndol wordt. Niet alle berichten, afbeeldingen en video’s zijn interessant. Het is tijdrovend en energievretend als je alle berichten en video’s aanklikt en bekijkt. Probeer een natuurlijke selectie in de content die continu aan je voorbijtrekt. Of beperk je schermtijd op LinkedIn tot een aantal blokken van 15 minuten. Ga in die tijd vooral op zoek naar de pareltjes die klanten en relaties plaatsen. Scan op basis van zoekwoorden of vragen die in jouw branche leven.
Wees proactief, stel je positief op en bouw aan expertstatus
Veel ondernemers gebruiken LinkedIn om hun netwerk uit te breiden, contacten te onderhouden of leads te genereren. Veel potentiële klanten zijn actief op dit zakelijke platform. LinkedIn is uitgegroeid tot een grote online informatie- en inspiratiebron. Ik ben benieuwd wat jouw rol in deze ‘online’ gemeenschap is. Neem je een afwachtende houding aan? Of gedraag je je proactief? Geef jezelf bloot en deel je kennis: beantwoordt vragen, draag oplossingen aan voor worstelingen of geef beproefde tips en stappenplannen om zelf aan de slag te gaan. Geef als hovenier tips voor tuinieren in een bepaald seizoen. Deel als accountant tips voor het invullen van je maandelijkse of jaarlijkse belastingaangifte. Of zet als SEO-tekstschrijver schrijftips voor vindbare webteksten op een rij. Als je op deze manier content deelt, bouw je een expertstatus op en beschouwen (potentiële) klanten je als autoriteit. Creëer en deel korte berichten of ga bloggen op LinkedIn via de functionaliteit artikel schrijven.
Inzicht 3: Content delen op LinkedIn werpt vruchten af
Vraag jij je als ondernemer af: waarom zou ik tijd, geld en energie steken in social media, het levert toch geen stuiver op? Denk je echt dat contentcreatie zonde is van elke seconde, eurocent of zweetdruppel die je eraan besteedt. Natuurlijk kun je als ondernemer direct return on investment (ROI) verlangen van content delen op LinkedIn. Kijk eens in de spiegel en wees eerlijk tegen jezelf? Hoeveel tijd en geduld kost het je normaal gesproken om een nieuwe klant te prikkelen, te verleiden en binnen te halen? En hoe zag die tijdsinvestering eruit in het pre-digitale tijdperk? Was je toen in staat om elke geïnvesteerde euro en minuut te verantwoorden? Het voordeel van content marketing en social selling is dat je over allerlei tools beschikt om het rendement van je inspanningen te meten. Bovendien hoef je geen bedrijventerrein meer bezoeken om ijskoud te canvassen. Je hoeft niet meer ijskoud te bellen om met hagel te schieten. En je hoeft vooral geen dure, paginagrote advertentie meer te plaatsen om op te vallen. De kracht van social media schuilt in de snelle bereikbaarheid en toegankelijkheid van potentiële klanten.
Content delen op LinkedIn? Gebruik contentstrategie en contentkalender
Met de inzet van content marketing en social selling verplaatst klanten vinden en binden zich langzamerhand naar social media. Aan beide disciplines hangt een ander prijskaartje dan aan traditionele reclame-uitingen, advertenties of advertorials. Verder is het relatief eenvoudig om je boodschap af te stemmen op geslacht, leeftijd, locatie en interesse. Als je kiest voor adverteren op LinkedIn rekent een prospect alleen af als hij op je advertentie klikt. De advertentie in een krant of tijdschrift heeft een vaste prijs, interesse is nauwelijks meetbaar en segmentatie naar doelgroep is vrijwel onmogelijk. Contentcreatie vraagt wel om strategie, structuur en een lange adem. Schiet niet met hagel. Het is belangrijk dat je van tevoren weet welke content je deelt en wie verantwoordelijk is voor de creatie en het delen. Met andere woorden: stippel een contentstrategie uit en zet een contentkalender op papier.
Jouw ervaringen?
Haal je kop uit het zand en gooi je hardnekkige vooroordelen over content delen op LinkedIn overboord. Met liefde en plezier breng ik je in beweging. Graag ga ik met jou het gesprek aan over de voordelen en mogelijkheden van contentcreatie op LinkedIn. Vanzelfsprekend gaan we daarbij gestructureerd te werk. We stippelen een contentstrategie uit, we stellen een contentkalender op en we maken een rolverdeling voor contentcreatie. Interesse? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.