Content marketing inzetten: ga jij ook direct kopje onder?
Verlang jij als ondernemer ook terug naar die goeie, ouwe marketingtijd? Als MKB-ondernemer schakelde je een reclamebureau in voor een onderscheidende profilering. Voor je vindbaarheid was het belangrijk om een betaalde vermelding te hebben in de Gouden Gids. Je plaatste regelmatig een advertentie in het plaatselijke sufferdje. En voor je acquisitie belde je koud of verstuurde je honderden mailings naar een ingekocht adressenbestand. Content marketing inzetten, speelde nog geen rol. Online monitoren, meten en analyseren van je marketingactiviteiten was sciencefiction in die tijd. Kortom: het was een heerlijk overzichtelijke periode.
Bloggen tot je een ons weegt
Het internet met zijn 1001 mogelijkheden voor interactie heeft deze oude, vertrouwde marketingwereld wakker geschud, op zijn grondvesten laten trillen en op zijn kop gezet. Sommige ondernemers zijn hier niet blij mee. Vorige week dronk ik een kopje koffie met Ellen, die al 25 jaar haar brood verdient als interieur-architecte. Ik probeerde haar te verleiden een blogabonnement te nemen. ‘Die zelfbenoemde marketinggoeroes beweren dat mijn potentiële klanten zich online anders gedragen’, biechtte ze eerlijk op. ‘Iedere keer krijg ik hetzelfde riedeltje te horen: Ellen, je moet bloggen om vindbaar te zijn, kennis te delen of autoriteit op te bouwen.’ Uit de lichaamstaal van Ellen maakte ik op dat ze het hier niet mee eens was. ‘André, je kunt wat mij betreft bloggen totdat je een ons weegt,’ zette ze haar pleidooi extra kracht bij. ‘Bloggen is misschien wel hot, maar het is ook een modegril die vanzelf weer overgaat. In mijn jeugd had ook iedereen een poesiealbum. Ken jij nu nog iemand die versjes in zo’n album laat schrijven, André? Ik niet. Bloggen wacht op termijn dezelfde teloorgang.’
Doe maar gewoon. Ook online
Drie dagen later sprak ik Jaap, een fotograaf van de oude stempel. Jaap heeft een voorliefde voor zwart-wit fotografie en hij maakt al bijna 30 jaar prachtige portretten van mensen van vlees en bloed. Jaap houdt er niet van om in het middelpunt te staan of op te scheppen over zijn werk. ‘André, ik weet dat jij zelf graag een beetje gek doet’, zei hij met een grote glimlach rond zijn mond. ‘Zelf houd ik daar niet van. Mijn ouders hebben het er bij mij ingehamerd: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Uit alles blijkt dat Jaap deze lessen van zijn vader en moeder met liefde en plezier in de praktijk brengt. ‘Vroeger kwamen er alleen beroemdheden op tv’, vervolgde hij zijn verhaal. ‘Als klein jongetje keek ik naar Meneer de Uil, Swiebertje, Pipo de Clown of Mies Bouwman. Nu zie ik overal nobody’s in beeld verschijnen. Zowel op commerciële zenders als op YouTube-kanalen. Ik erger me daar kapot aan.’ Ik probeerde Jaap ervan te overtuigen dat het als ondernemer verstandig is om video in te zetten voor je bedrijfsactiviteiten of om vloggend op YouTube, Facebook of Instagram je kunstje op te voeren. Jaap zette zijn hakken direct in het zand. ‘Ik weet het niet hoor, André’, zei hij weifelend. ‘In mijn jeugd was de bonte avond heel populair. Daar deed ik ook liever niet aan mee. In mijn ogen is vloggen ook gedoemd om te mislukken. Net als die vervelende bonte avond uit mijn jeugd.’
Geen tijd voor social media
Het lijkt wel of de duvel ermee speelt: afgelopen weekend zat ik op een verjaardagsfeestje bij de buren naast Marcel, een derde criticaster van content marketing. Marcel heeft al 20 jaar een goedlopende herenmodezaak in het midden van het land. ‘Vroeger had ik nooit het idee dat ik tijd te kort kwam’, stak hij van wal. ‘Vandaag de dag is dat wel anders. Ik heb er bijna een dagtaak aan om al mijn vrienden op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram te volgen. Zeg nou zelf: die aandacht voor social media is toch overdreven. Ik zit echt niet te wachten op al die afbeeldingen van schattige huisdieren, kinderen die hun diploma A halen of vakantiefoto’s van Ibiza.’ Marcel denkt erover om al zijn accounts op social media op te zeggen. ‘Vroeger organiseerden we met onze vriendenkring regelmatig een dia-avond. Daar hebben we het onderling nog steeds over. Ik kan je één ding verzekeren: vrienden op social media zijn geen echte vrienden. Geef mij maar echt contact met een glaasje wijn erbij.’
Waardevolle content creëren en delen
Herken jij jezelf in de 3 criticasters van content marketing inzetten uit bovenstaande 3 gesprekjes? Heb jij een hang naar die goeie, ouwe tijd waarin de wereld heerlijk voorspelbaar was? Of geloof je dat deze nieuwe tijd ook volop mogelijkheden biedt? Zelf behoor ik tot de laatste categorie mensen. Ik ben blij dat ik een punt achter mijn oude marketingleven heb gezet. Als tekstschrijver geloof niet meer in de kracht van koude acquisitie. Ik ben ervan overtuigd dat content marketing inzetten de toekomst heeft. Bloggen, vloggen of actief zijn op sociale media heeft meerwaarde. Met waardevolle, persoonlijke content kun je het beeld van je bedrijf, je merk of jezelf positief beïnvloeden. Met goed geoptimaliseerde content ben je in de zoekresultaten van Google zichtbaar en vindbaar voor wensklanten. En met gerichte content bouw je stap voor stap aan een duurzame relatie met je klanten.
Abonnementen voor content marketing inzetten
Succesvol zijn met content marketing inzetten, is een leerproces. Succes komt je niet van de ene op de andere dag aanwaaien. Daar moet je wel iets voor doen. Vergelijk het maar met je eerste zwemlessen of rijlessen. Je springt niet zomaar in het diepe, het is belangrijk dat je eerst leert drijven en de zwemslagen onder de knie krijgt. Tijdens je eerste rijles voeg je niet direct in op de snelweg. Je leert eerst kijken, schakelen, remmen en gas geven. Met andere woorden: zonder de juiste strategie en zonder plan, zijn je online marketinginspanningen gedoemd te mislukken. Graag help ik je om probleemloos in te voegen op de digitale snelweg. Ook voorkom ik dat je kopje onder gaat op de diverse sociale media waarop je actie bent. Voor content marketing inzetten, heb ik diverse abonnementen in het leven geroepen. Interesse? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.