Pas op, deze jeukwoorden zorgen gegarandeerd voor ergernis

Als tekstschrijver ben ik een groot fan van de NRC-columniste Japke-d. Bouma. Geweldig zoals zij het onnodige gebruik van jeukwoorden en kantoorjargon aan de kaak stelt. Ik geniet enorm van de cynische ondertoon in haar columns. Ze legt haarfijn bloot waarom het niet nodig is om interessant te doen met woorden. Vaak betreft het anglicismen of nietszeggende containerbegrippen. Enkele jaren geleden ben ik zelf een online rubriek met jeukwoorden gestart. In deze rubriek op LinkedIn breng ik mijn eigen ergernissen over jeukwoorden ter sprake.  Opnieuw luidt mijn advies: begin maar alvast te krabben.

31. Alweer

Alweer een jeukwoord? Ja, al weer een jeukwoord in deze goed gelezen online rubriek. Bekijk je tijdslijn op Facebook maar eens goed. Berichten over verjaardagen van kinderen beginnen steevast met een zinnetje waarin ‘alweer’ een prominente rol speelt. De oogst van deze week. 11 jaar alweer, wat vliegt de tijd. Deze goedlachse peuter wordt vandaag alweer 15 jaar. En: mijn oogappeltje is alweer een jaartje ouder. Ik overdrijf niet: meer dan 75% van deze updates in mijn tijdslijn op Facebook bevatten het woord ‘alweer’. Laat de tijd even stilstaan, geniet van het moment en wees eens origineel in je online felicitatie. Ben je het al weer met me eens of denk je: daar heb je hem weer?

32. Benchmarken

Als het komkommertijd is, heb ik te weinig energie om continu appels met peren te vergelijken. Ik legde de tip van een tegensputterende zuurpruim dan ook graag naast me neer. Wat was er gebeurd? Een specialist in content marketing vertelde me dat benchmarken in zijn DNA zat. ‘Wil je online scoren voor je klanten, dan zet je dagelijks deze marketingtool in’, zei hij zonder blikken en blozen. ‘Als ik net als jij tekstschrijver was, wist ik het wel. Als je goed schrijft, verdien je een leuke boterham. Benchmarken zorgt voor het beleg.’ Ik keek hem glazig aan. Onze koffie-afspraak duurde maar 25 minuten. ‘Je hoort nog van me’, zei hij tijdens het afscheid nemen. Ik bleef zitten op het terras en zocht via Google naar de betekenis van Benchmarken. Binnen 10 seconden wist ik genoeg. Benchmarken scoort al jaren uitstekend in de jeukwoorden top-10. Ik vind het leuk en leerzaam om met collega-tekstschrijvers ervaringen te delen. Ik hoef niet zo nodig te benchmarken of continu te kijken naar de prestaties en werkmethodes van andere tekstschrijvers. Wat vind jij? Heb jij vergelijkend warenonderzoek nodig om te scoren?

33. Je rol pakken

Vorige week had ik samen met 2 creatieve collega’s een werkoverleg bij een potentiële, nieuwe klant. De marketingmanager van het bedrijf sprak in vloeiend jargon zijn ambities en verwachtingspatronen uit. ‘Het vorige reclamebureau slaagde er onvoldoende in om zijn rol te pakken’, blikte hij terug op de stukgelopen samenwerking. ‘Welke rol verwacht je dan van ons’, vroeg ik nieuwsgierig? ‘We hebben voldoende capaciteit in huis om de creatieve kaders te scheppen’, antwoordde hij. ‘Het is jullie rol om die kaders in te kleuren met tekst en beeld.’ Zo pingpongde het gesprek nog een tijdje op en neer. Jeukwoord na jeukwoord ontsnapte als gebakken lucht aan zijn zuinig getuite lippen. De marketingmanager had uiteindelijk een heel klein, voorgekauwd rolletje voor ons in petto. Alle drie bedankten we voor de eer. Wat doe jij: pak jij je rol? Of vertolk je op het creatieve schouwtoneel liever een grotere rol?

34. Squads en tribes

Ik weet dat columniste Japke-d Bouma zich ergert aan de woorden ‘squad’ en ’tribe’. Ik snap haar ergernis, alleen was ik zelf nog niet echt geconfronteerd met deze poging om interessant te doen. Tot deze week. Een hippe young professional (ook al zo’n jeukwoord) uit de Randstad had een van mijn blogs gelezen en belde of ik zin had in een co-creation met een toonaangevend bureau in online performance. Hij was zelf de chief-officer van de squad Inbound marketing en hij zocht capaciteitsuitbreiding voor de tribe Customer Journey. Ik bedankte vriendelijk voor de eer. De vergoeding was ver beneden NAP. Ik krijg bij een squad en een tribe andere associaties dan een team of afdeling. Wat vind jij? Behoor jij tot mijn stam of stam je af van de puristen die deze Anglicismen moeiteloos omarmen?

35. Hoog in je energie zitten

Vlak voor Sinterklaas riep ik mijn zoontje tot de orde in de rij bij de kassa. Hij had een chocoladeletter door de winkel gegooid, omdat hij z’n zin niet kreeg. Een passerende vrouw zei: ‘Valt niet mee hé, als ze zo hoog in hun energie zitten?’ Ik keek haar vragend aan: ‘Wat bedoel je daarmee?’ De vrouw keek me verbouwereerd aan en liep toen snel weg. ‘Hoog in je energie zitten, betekent dat je je irritant gedraagt., reageerde een andere vrouw.’ De haren op mijn armen stonden recht overeind. Hierbij verklaar ik de uitdrukking ‘hoog in je energie zitten’ tot respectloos jeukwoord. Of heb jij nog de energie om het niet met me eens te zijn?

36. No-brainer

Vorige week had ik een potentiële klant aan de telefoon die graag uitleg wilde hebben over een content-marketingabonnement. ‘Waarom wil je bloggen en het plaatsen van social-mediaberichten uitbesteden’, vroeg ik hem? ‘Nou gewoon, praten over mijn corebusiness is voor mij een no-brainer’, antwoordde hij. ‘Schrijven over mijn business is ver buiten mijn comfortzone.’ Ik vond het knap zoals hij in deze volzin 3 Engelstalige jeukwoorden combineerde. De rest van het gesprek was ook doorspekt van anglicismen. Het begrip ‘no-brainer’ heb ik nog niet aangekaart in deze rubriek. Als ik erover nadenk, kan ik maar één conclusie trekken. Gebruik van ‘no-brainer’ is volstrekt overbodig. Het Nederlands heeft hier tal van uitdrukkingen voor: koud kunstje, fluitje van een cent of makkie. Wat vind jij? Laat je hersenen maar eens kraken.

37. Keukentafelgesprek

Enkele weken geleden nodigde een klant me uit voor een keukentafelgesprek. Ik dacht: dat is mooi, aan de keukentafel kunnen we rustig van gedachten wisselen. Op de dag van de afspraak rinkelde mijn telefoon. ‘Waar blijf je nou’, vroeg de klant verbaasd. ‘We hebben vanochtend toch afgesproken?’ Ik was verbouwereerd. ‘Dat klopt’, antwoordde ik. ‘Ik sta bij jou voor de deur, we hebben zo meteen toch een keukentafelgesprek.’ De klant telde tot 10 en zei toen. ‘Ja maar, dat gesprek is gewoon bij ons op kantoor. Ik dacht dat je dat wel begreep.’ Vorige week ontving ik opnieuw een uitnodiging voor een ‘keukentafelgesprek’. Ik kreeg direct de kriebels. De term is afkomstig uit de zorg (WMO). Het lijkt alsof het bedrijfsleven deze term nu adopteert. Graag sla ik met de vuist op tafel: blijf van deze zorgterm af. Of vind je het raar dat ik dit jeukwoord nu ter tafel breng?

38. Problemen tackelen

Netwerken: veel ondernemers hebben er geen kaas van gegeten. Vorige week zat ik met 5 kraaiende haantjes aan het voorgerecht van een netwerkdiner: zalmrolletjes met kaasmousse en bieslookdressing. Een van mijn tafelgenoten zei: ‘Veel ondernemers richten zich te snel op sales en proberen direct het probleem te tackelen’. Het was de derde keer dat ik deze uitdrukking in korte tijd hoorde. De haren op mijn onderarmen stonden recht overeind. ‘Zal ik eens een probleem aankaarten’, mengde ik me in het gesprek. ‘De kunst van netwerken is toch om andere ondernemers te helpen’, opperde ik. ‘Daarvoor is het nodig om vragen te stellen. We zitten nu een half uur samen aan tafel, maar er is nog geen vraag gesteld.’ Met bovenstaande anekdote tackle ik een probleem dat ik vaak bij netwerkbijeenkomsten signaleer. En ik heb nu voor de laatste keer een jeukwoord gebruikt. Wat vind jij? Speel ik nu op de man of op de bal?

39. Buzz creëren

Netwerken: veel ondernemers hebben er geen kaas van gegeten. Vorige week zat ik met 5 kraaiende haantjes aan het voorgerecht van een netwerkdiner: zalmrolletjes met kaasmousse en bieslookdressing. Een van mijn tafelgenoten zei: ‘Veel ondernemers richten zich te snel op sales en proberen direct het probleem te tackelen’. Het was de derde keer dat ik deze uitdrukking in korte tijd hoorde. De haren op mijn onderarmen stonden recht overeind. ‘Zal ik eens een probleem aankaarten’, mengde ik me in het gesprek. ‘De kunst van netwerken is toch om andere ondernemers te helpen’, opperde ik. ‘Daarvoor is het nodig om vragen te stellen. We zitten nu een half uur samen aan tafel, maar er is nog geen vraag gesteld.’ Met bovenstaande anekdote tackle ik een probleem dat ik vaak bij netwerkbijeenkomsten signaleer. En ik heb nu voor de laatste keer een jeukwoord gebruikt. Wat vind jij? Speel ik nu op de man of op de bal?

40. Iets tegen iemand aanhouden

Vorige week kreeg ik van een oude bekende een uitnodiging op LinkedIn. We hadden elkaar 6 jaar niet gezien of gesproken. Ik drukte op de knop ‘accepteren’ en stuurde een korte reactie dat ik het leuk vond om haar via LinkedIn te volgen. Een kwartier later kreeg ik al een berichtje. ‘André, heb je deze week tijd in je agenda, want ik wil even iets tegen je aanhouden.’  Ik was in een melige bui, dus ik schreef terug: ‘Prima, als het maar niet te koud of te warm is, want ik ben erg gevoelig de laatste tijd.’ Binnen enkele seconden stonden er 3 vraagtekens en 2 uitroeptekens op mijn beeldscherm. Ik vertelde de anekdote tijdens een netwerkbijeenkomst en één van mijn relaties was nog gevatter dan ik: ‘Als het een mooie meid is, wil ik ook wel iets tegen haar aanhouden’. Tot zover de woord- en toespelingen op het jeukwoord van deze week. Ik ben benieuwd naar jouw reactie. Is die allergisch en geef je de voorkeur aan het veel gangbaardere ‘bespreken’? Of omarm je dit sprekende voorbeeld van kantoorjargon met liefde en plezier?

Nog meer jeukwoorden?

Bovenstaande 10 jeukwoorden en irritatieverhogende uitdrukkingen vormen de eerste oogst van mijn ergernis. Regelmatig plaats ik nieuwe woorden of uitdrukkingen op LinkedIn. Elke update bevat een oproep om je mening te geven of deel te nemen aan de discussie. Als je op de link ‘Reageren’ klikt, kun je nog steeds een bijdrage leveren: opbouwend of genadeloos kritisch. Aan jou de keuze. Heb je suggesties voor deze rubriek op LinkedIn? Plaats dan jouw jeukwoord of irritatieverhogende uitdrukking als uitdrukking, inclusief onderbouwing.

De blogreeks jeukwoorden en irritatieverhogende uitdrukkingen bestaat uit:

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.