Essentie van storytelling: terugkijken en leren van je fouten

de essentie van storytelling - : terugkijken en leren van je fouten

Als liefhebber van storytelling geef ik graag voorbeelden van de reis van de held. Onderweg naar zijn doel komt een held obstakels tegen en krijgt hij hulp aangeboden. Stel dat hij blijft vallen, dan leert hij weinig van de stappen die hij tot dusverre in de richting van zijn einddoel heeft gezet. Kortom, om verder te komen is het cruciaal om terug te blikken, te leren van je fouten en hulp te accepteren. Met andere woorden: voortschrijdend inzicht is de essentie van storytelling.

Achteromkijken

Dat gevoel van terugkijken had ik heel sterk toen ik door de nauwe straatjes van Pompeï slenterde. Bijzonder zoals de Romeinse geschiedenis hier tot leven komt. De muurschilderingen, het forum, de badhuizen, het huis van lichte zeden en het amfitheater: ik keek mijn ogen uit. Voor de inwoners van Pompeï is de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus het einde. Voor mij als gewone sterveling in de 21e eeuw ook. Maar dan in de figuurlijke betekenis. Tijdens mijn reizen snuif ik graag de plaatselijke cultuur op, houd ik van onverwachte ontmoetingen en … kijk ik dus graag achterom.

Voortschrijdend inzicht

Wat je ook wilt leren of presteren, je doel bereik je met vallen en opstaan. Dat geldt voor iedereen. Denk aan de wijze waarop je leerde lopen, fietsen of autorijden. Het is veel boeiender en leerzamer om te luisteren naar een verhaal dat het stramien van de Reis van de Held volgt, dan te luisteren naar een successtory waarin de menselijke maat ontbreekt. Als je vooruit wilt, is terugkijken cruciaal. Welke bestemmingen had je voor ogen? Welke valkuilen kwam je onderweg tegen? En hoe heb je je doel bereikt. Voortschrijdend inzicht geeft richting. Voor jezelf. En zeker voor anderen.

Uitnodiging tot zelfreflectie

Wat je ook wilt leren of presteren, je doel bereik je met vallen en opstaan. Dat geldt voor iedereen. Denk aan de wijze waarop je leerde lopen, fietsen of autorijden. Het is veel boeiender en leerzamer om te luisteren naar een verhaal dat het stramien van de Reis van de Held volgt, dan te luisteren naar een successtory waarin de menselijke maat ontbreekt. Als je vooruit wilt, is terugkijken cruciaal. Welke bestemmingen had je voor ogen? Welke valkuilen kwam je onderweg tegen? En hoe heb je je doel bereikt. Voortschrijdend inzicht geeft richting. Voor jezelf. En zeker voor anderen.

Identieke ervaringen

Als ik terugdenk aan mijn eerste rijles, dan zie ik mezelf weer bijna de bocht uitvliegen, omdat ik per ongeluk op het gaspedaal drukte. Het was maar goed dat mijn instructeur op tijd op de rem drukte. Ik ben niet de enige met die ervaring. Tijdens gesprekken en workshops merk ik dat anderen een vergelijkbare ervaring hebben opgedaan. Het is de kunst om terug te kijken, te leren van je fouten en het anders of beter te doen. Dat is de essentie van storytelling. Zo heeft mijn zoontje ook leren fietsen zonder zijwieltjes. Het was pijnlijk voor hem om iedere keer te vallen. Het was leerzaam om dankzij mijn tips en aanmoedigingen toch door te gaan.

Jouw (potentiële) klant als held

Welke poging je ook onderneemt of welke uitdaging je ook aangaat: een ‘struikelpartij’ hoeft niet het eindstation van je reis te zijn. Als je een uitgestoken hand accepteert en leert van je fouten, is er altijd ruimte voor verandering en verbetering. Ook jij kunt als ondernemer storytelling inzetten in je communicatie. Bijvoorbeeld in een pitch of bedrijfspresentatie. Jouw (potentiële) klant is de held in het verhaal dat je vertelt. Jij herkent zijn valkuilen en je hebt de ervaring en expertise in huis om hem of haar de helpende hand toe te steken. Zo’n reis waarin jouw (potentiële) klant het hoofdpersonage is, is boeiend om naar te luisteren en laat een blijvende indruk achter.

Zelf de essentie van storytelling toepassen?

Op papier of op het beeldscherm klinkt het zo eenvoudig: het toepassen van de reis van de held in je communicatie of presentatie. Toch ben ik ervan overtuigd dat je vergelijkbare voorbeelden van ‘leren met vallen en opstaan’ hebt die je kunt gebruiken. Kijk maar eens achterom. Welke wijze les uit het verleden heeft jou verder gebracht? Lukt het niet? Geen probleem, ik reik je als storyteller en copywriter graag de helpende hand om verhaal te leren vertellen. Interesse? Vul het contactformulier in of bel (06) 53 22 60 82 om een afspraak te maken.

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.