Freelance tekstschrijver inschakelen? 10 redenen om dit WEL te doen

Freelance tekstschrijver inschakelen Als freelance tekstschrijver ben ik gewend om voor zeer gevarieerde opdrachten in de pen te klimmen. Vaak krijg ik een schouderklopje voor de beklijvende teksten die ik schrijf. Een enkele keer druipt de ontevredenheid van het gezicht van mijn opdrachtgever af. Een tekstklus herinner ik me als de dag van gisteren. De eigenaar van een multimediabureau wilde een freelance tekstschrijver inschakelen voor de homepage van een bedrijf in tuingereedschappen. Als technicus pur sang kon hij zelf niet schrijven. Hij verstond – naar eigen zeggen – wel de kunst om teksten van anderen te beoordelen. 

Zoekwoorden

De leverancier in tuingereedschap was gevestigd in een naburig dorp. Omdat ik geen rijbewijs had, sprong ik vol goede moed op mijn mountainbike en fietste naar zijn bedrijf. De cappuccino smaakte prima, het gesprek viel in de smaak en ook de rondleiding was verhelderend. Later die middag schreef ik 2 alinea’s van plusminus 80 woorden en een opsomming van USP’s. In de tussenkopjes plaatste ik belangrijke zoekwoorden. Ik sloeg het bestand op, tikte een begeleidend mailtje en drukte op ‘verzenden’. Daarna wachtte ik geduldig af.

Angstvallig stil

3 maanden lang was het angstvallig stil. De telefoon rinkelde niet en ook in mijn mailbox was geen spoor van een reactie te ontdekken. Ook mijn eigen mailtjes en berichtjes op het antwoordapparaat verleidden hem niet tot een reactie. Ongerust stapte ik op mijn fiets om te checken of het multimediabureau nog wel bestond. Toen ik de eigenaar zag lopen, belde ik hem op zijn mobiele telefoon. Hij reageerde teleurgesteld en geïrriteerd. Hij was zeer verbolgen over de kwaliteit van de webtekst die ik geschreven had. In zijn pissige reactie hoorde ik de reactie van de leverancier in tuingereedschappen. ‘Ik weiger voor zo’n slechte tekst te betalen’, had hij geroepen. ‘Mijn dochter van 11 is een betere tekstschrijver dan hij.’

Fluiten naar mijn centen

De multimediaspecialist veegde de vloer met me aan. Hij vond het ‘te gek voor woorden’ dat ik op de mountainbike naar zijn klant was gereden. Ook was hij er verbolgen over dat ik geen stropdas droeg. Verbaasd en verbouwereerd hoorde ik zijn kanonnade aan. ‘Als een klant aan de overkant van de straat woont, stap ik nog wel in de auto’, suisde het in mijn oren. ’En ik draag altijd een pak met stropdas’. Hij benadrukte bovendien dat ik naar mijn centen kon fluiten. ‘Je snapt hopelijk wel dat ik jouw factuur niet helemaal ga betalen.’ Schoorvoetend accepteerde ik zijn betalingsvoorstel en droop af naar huis.

Spellingcorrector op tilt

Twee weken later wierp ik een blik op de nieuwe website van het bedrijf in tuingereedschappen. Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing. Spontaan kreeg ik een brede grijns op mijn gezicht. Het resultaat was voer voor psychologen en redacteuren. De 10-jarige dochter was achter het toetsenbord gekropen om de tekst voor haar vader te schrijven. Ik kopieerde de tekst en plakte de regels in Word. De spellingcorrector sprong direct op tilt. Zoveel spel- en stijlfouten in drie alinea’s tekst had hij nog nooit meegemaakt: ik wordt en hij werdt wisselden elkaar moeiteloos af.

Voorbeelden uit eigen schrijfpraktijk

7 jaar lang gaf ik op Fontys Hogescholen een training Helder Formuleren aan hbo-studenten. Graag putte ik daarvoor uit voorbeelden uit mijn eigen schrijfpraktijk. De webteksten die de dochter van 10 jaar geschreven had, zorgden elk jaar voor hilarische taferelen in de klas. De opdracht aan studenten was uitdagend: wie haalt er meer dan 15 spel- en stijlfouten uit? Tientallen studenten gingen deze uitdaging aan. Soms bleef de teller steken op 12 fouten. Een student met een goed taalgevoel ontdekte 20 of meer fouten.

Andere taal, andere verwachtingen

Wat is nu de moraal van dit verhaal? Tekstschrijven heeft meer om het lijf dan spelling en grammatica alleen. Tekstschrijven is een vak. Als tekstschrijver help ik anderen te verwoorden wat ze willen zeggen. Elk medium heeft zijn eigen taal en conventies. De eigenaar van het bedrijf in tuingereedschappen en de multimediaspecialist spraken niet mijn taal. Bovendien waren ze niet op de hoogte van de conventies voor een vindbare webtekst. Daarom was het lastig om hun boodschap op papier (of het beeldscherm) te zetten. Als opdrachtgever moet je de meerwaarde van een tekstschrijver of copywriter onderkennen. Zo niet, dan loop je het risico dat je een slechte beurt maakt. En dat is een gemiste kans, want een onvergetelijke indruk maak je maar één keer.

10 voordelen van freelance tekstschrijver inschakelen

Als ondernemer of opdrachtgever wil je dat een freelance tekstschrijver inschakelen meerwaarde levert. Ongeacht of je een beginnerstarief van 50 euro per uur afrekent. Of dat je een ervaren tekstprofessional in de arm neemt die het dubbele tarief hanteert. Waarde is subjectief. Daarom zet ik graag 10 pluspunten op een rij om je te overtuigen vaker een freelance tekstschrijver in te schakelen. Een freelance tekstschrijver:

  1. Werpt een heldere blik op onderwerpen, dankzij creatieve ingevingen en ideeën
  2. Denkt na over de juiste stijl, woordkeuze en aanspreektoon om de aandacht van lezers te trekken en vast te houden
  3. Is in staat om zich in te leven in een potentiële doelgroep en daar de boodschap op af te stemmen
  4. Schrijft begrijpelijke teksten, zodat de lezer de boodschap sneller snapt en weet wat er van hem of haar verwacht wordt
  5. Kiest voor verfrissende invalshoeken en verhelderende beeldspraak (metaforen) om complexe onderwerpen toegankelijk te maken
  6. Weet hoe je met tekst lezers informeert, inspireert en overtuigt om tot actie over te gaan
  7. Vertelt herkenbare verhalen (storytelling) om inzicht, draagvlak en verbinding te creëren
  8. Ontrafelt wollige teksten door zinnen te redigeren en te herschrijven op stijl, grammatica, structuur en zinslengte
  9. Bedenkt alternatieve woorden, synoniemen of omschrijvingen voor clichés, jargon, containerbegrippen en inhoudsloze begrippen
  10. Zorgt voor vindbare webpagina’s, blogs en landingspagina’s in zoekmachines zoals Google op basis van de juiste (combinatie) van zoekwoorden

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.