Zeg tekstschrijver, hoe schrijf je een tekst?
Hamer & beitel, ganzenveer, vulpen, typemachine en toetsenbord. Weet je waar deze 5 attributen voor staan? Nee? Kort en krachtig geven ze de evolutie van de tekstschrijver weer. Op mijn studentenkamer in Tilburg schreef ik mijn eerste teksten in 1995 op een typemachine. In 2015 ben ik blij dat ik een toetsenbord en Word of Google Docs gebruik. Toch blijft de vulpen symbool staan voor mijn dagelijkse activiteit als tekstschrijver: schrijven om te beklijven. Kijk ik naar het ‘Hoe schrijf je een tekst’, dan gebruik ik nog veel meer attributen. In 2 delen licht ik de 10 belangrijkste toe.
1. Notitieboekje van de tekstschrijver
Schrijven is een creatief proces dat begint met goed nadenken over invalshoek, inhoud en vorm. Zelf krijg ik de ideeën voor invalshoeken op de vreemdste plekken en momenten. Bijvoorbeeld als ik ’s avonds in bed lig en de dag de revue laat passeren. Of als ik in de bossen wandel of mountainbike. Het notitieboekje helpt me om die ideeën te onthouden. Het volstaat om die ingevingen aan papier toe te vertrouwen. De uitwerking volgt later. Als ik dat niet doe, vergeet ik het idee: een gemiste kans. Als alternatief voor het notitieboekje gebruik ik steeds vaker ook de memorecorder op mijn smartphone.
2. Dummy met blanco papier
Voor de uitwerking van mijn ideeën gebruik ik een dummy of een schetsboek met blanco papier. Bij elke opdracht is het goed om blanco of zonder vooroordelen te beginnen. Een maagdelijk vel wit papier heeft de voorkeur boven ruitjespapier of gelinieerd papier. Creativiteit is namelijk gebaat bij denken buiten vastomlijnde kaders. Om hokjesdenken te voorkomen, wil ik bovendien kunnen schetsen zonder barrières Buiten de lijntjes kleuren mocht vroeger niet van de juffrouw. Nu ligt daarin de basis van een goed concept.
3. (Kleur)potloden of stiften
In de dummy of in de schetsboek maak ik stap voor stap een mindmap. Ofwel een boomstructuur van al mijn gedachtekronkels die met het idee verband houden. Alle informatie die ik in mijn hoofd heb opgeslagen, vertaal ik zo eenvoudig naar een overzichtelijk schema op papier. Een mindmap stelt me in staat om verder te denken en te associëren. Met afbeeldingen en kernwoorden in verschillende kleuren werk ik de verschillende verbanden uit. Kleurpotloden of stiften zijn hierbij onmisbaar.
4. (Vul)potlood
Tekstschrijven en het bouwen van een huis hebben veel overeenkomsten. Als je een huis bouwt, heb je ook een bouwtekening nodig. Is die goedgekeurd dan bouw je eerst het fundament. Op dat moment is het zinloos om je druk te maken over de afwerking. Die komt later pas. Schrijf je een blog, column of verkoopbrief? Zorg dan eerst voor een globaal raamwerk, voordat je gedetailleerd de tekst uitschrijft. Zelf schets ik met een potlood de kopregel of het centrale thema. Voor de inhoud van de onderliggend alinea’s beperk ik me tot steekwoorden. De kopregel komt bij de afronding. Waarom? Bij het bouwen van een huis start je toch ook niet met het dak.
5. Vulpen en inktpot
Als het raamwerk van je tekst staat, begin je met schrijven. Natuurlijk kun je nadenken over stijl, woordkeus, woordvolgorde, zinslengte of het maximaal aantal woorden dat je mag gebruiken. De schrijfpraktijk wijst uit dat je beter vrijuit kunt schrijven. Leg jezelf niet teveel beperkingen op. Hardlopen zonder kleren gaat gemakkelijker dan met een ijzeren harnas aan. Met andere woorden: klim in de vulpen en laat de inkt lekker stromen op papier.
Meer weten over ‘Hoe schrijf je een tekst?
Nieuwsgierig naar de volgende 5 attributen van de tekstschrijver? Lees dan deel 2 van dit 2-luik: ‘Hé copywriter, hoe bedenk je een concept?‘
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.