Hoe schrijf je goede webteksten? 5 tips waarmee je scoort in Google
Wat vind je prettiger: lezen vanaf het beeldscherm of lezen vanaf papier? Wil je het verschil ervaren? Neem dan de proef op de som. Lees eerst een boek, krant of magazine. En lees daarna de teksten op enkele websites. Wat valt je op? Lezen op papier is veel rustiger, je doorloopt de tekst vaak in chronologische volgorde en als het verhaal boeit, lees je verder. Teksten op een webpagina lees je bij de eerste oogopslag niet. Je scant de pagina vluchtig en je bepaalt razendsnel of deze webpagina antwoord geeft op jouw zoekvraag. Herkenbaar? Ja toch. Schrijven voor papieren media is een andere discipline dan schrijven voor digitale media. In dit artikel sta ik stil bij de tweede discipline: hoe schrijf je goede webteksten?
Kijkgedrag websitebezoekers
Met het oog op de usability of gebruiksvriendelijkheid van een website is er de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de wijze waarop bezoekers webpagina’s bekijken. De bekende eye-tracking onderzoeken geven waardevolle informatie over het kijkgedrag van websitebezoekers. In Nederland zijn diverse bureaus die zich hierin hebben gespecialiseerd. Bij eye-tracking onderzoek je met een camera de oogbewegingen en fixaties van een persoon die een webpagina, blog, applicatie of digitale nieuwsbrief leest. Zo zie je in één oogopslag op welke onderdelen mensen hun blik op laten vallen. Of juist niet. Je onderzoekt waar, wanneer en hoelang een bezoeker kijkt. Het resultaat is een ‘heatmap’. De rode vlakken worden het meest intensief bekeken, Het is verstandig om met deze informatie de navigatie, de lay-out, de teksten en de conversie-elementen te perfectioneren.
Scannen vanuit de onderbuik
Aan eye-tracking onderzoek kleeft een belangrijk nadeel. Je hebt een representatief aantal testpersonen nodig. En deze onderzoeken zijn behoorlijk kostbaar door het gebruik van geavanceerde apparatuur. Voor veel mkb-ondernemers past het kostenplaatje niet bij het budget dat ze uitgeven aan online marketing en acquisitie. Zijn er dan nog andere wegen die naar Rome leiden? Jawel. Een van de manieren is een test die ik gemakshalve de ‘onderbuikmethode’ noem. Enkele jaren geleden woonde ik bij een communicatiecongres een workshop over Usability bij. Twee experts vertelden en demonstreerden met voorbeelden hoe belangrijk de gebruiksvriendelijkheid van een website is om bezoekers te boeien en te binden. Zij lieten me kennismaken met de ‘onderbuikmethode’.
De eerste reactie is veelzeggend
Om hun theorie te bewijzen, keken ze samen met de 50 bezoekers 10 seconden naar de homepage van een website. Een van de experts vertelde dat de werkelijke tijd van een eerste indruk veel korter is. Na 10 seconden klikte hij de webpagina weg en moesten we onze eerste indruk opschrijven. De opdracht was om vooral vanuit de onderbuik te reageren. Dat was een bewuste keuze. Een spontane reactie verwoordt veel beter de eerste indruk dan een genuanceerde reactie. Samengevat gaven we antwoord op onderstaande 5 vragen:
- Wie is de afzender?
- Wat doet de afzender?
- Wat belooft de afzender?
- What’s in it for me?
- Wat moet ik doen om gebruik te maken van het aanbod?
Als je bovenstaande 5 vragen niet in 10 seconden kunt beantwoorden, is er werk aan de winkel. Voor mij als SEO-tekstschrijver in de regio Eindhoven geven deze 5 vragen en de bijbehorende antwoorden richting aan de webteksten die ik schrijf. Voor mezelf. En voor klanten. Los daarvan heb ik nog 5 beproefde tips voor je. Zo geef ik antwoord op de vraag: hoe schrijf je goede webteksten.
Tip 1: Blik vangen, boeien en binden is een secondespel
Bij de eerste blik op een webpagina maak je direct onderscheid tussen visuele content en tekst. Logo’s, video’s, afbeeldingen en buttons springen direct in het oog. Als je deze blikvangers hebt bekeken, scan je razendsnel het tekstuele deel van de webpagina. In een fractie van een seconde is het onmogelijk om de bodytekst te lezen. Daarom heb je houvast en richting nodig om te bepalen waar de bodytekst over gaat. Kopregels, tussenkopjes, citaten en de eerste zin helpen je om een eerste indruk van de inhoud te maken. Je leest pas verder als je het gevoel hebt: ik heb gevonden wat ik zoek. De blik vangen, boeien en binden is een secondespel. Als je daar in korte tijd niet in slaagt, haken bezoekers af en gaan ze op zoek naar andere websites. Hoe krijg je het voor elkaar dat bezoekers langer op je website blijven? Zorg er allereerst voor dat ze antwoord krijgen op de 5 vragen uit de onderbuikmethode. Verder is het slim om prikkelende (tussen)koppen te hanteren en vragen als cliffhangers te gebruiken. Cliffhangers prikkelen de nieuwsgierigheid en wakkeren een verlangen aan. Onbewust wil je graag antwoord op een vraag, dus lees je verder.
Tip 2: Trek eerst een conclusie, geef daarna tekst en uitleg
Op de basisschool, op de middelbare school en tijdens je vervolgopleiding heb je geleerd om volgens een duidelijke driedeling te schrijven: in de inleiding kaart je het onderwerp of de stelling aan, in het middendeel geef je argumenten, voor-/nadelen en voorbeelden en in het slot trek je een conclusie en geef je tips of aanbevelingen. Als je schrijft voor papieren media geldt deze driedeling nog steeds. Voor een online tekst werkt deze indeling niet. Het is lastig om vanaf het beeldscherm een traditioneel geschreven artikel te scannen. Daarom begin je je webpagina, landingspagina of blog met de belangrijkste informatie: de conclusie. Met andere woorden: trek eerst de aandacht met de kern van je boodschap en geef in de vervolgalinea’s toelichting op je thema, vraag of stelling.
Tip 3: Vergroot de scanfunctie met prikkelende (tussen)koppen en opsommingen
Als je in een krant of magazine een artikel leest, kom je ook tussenkoppen tegen. De functie van deze tussenkoppen is anders dan die van een online tussenkop. Op papier hebben ze vaak een sfeerverhogende functie. Online niet. Op een webpagina is het cruciaal dat een tussenkop prikkelt en de lading dekt van de onderliggende informatie. Als je als bezoeker een webpagina scant, helpen de tussenkoppen je een eerste indruk te vormen. Als die indruk positief is, leest hij of zij verder. Schrijven van opvallende, verleidelijke (tussen)koppen is een vak apart. In een volgende blog besteed ik hier aandacht aan. Wat voor (tussen)koppen belangrijk is, geldt ook voor opsommingen. Het is veel gemakkelijker om een opsomming met 5 bullitpoints te scannen dan dezelfde hoeveelheid tekst in een alinea. Beperk je in een opsomming tot een oneven aantal: 3, 5 of maximaal 7 bullitpoints. Gebruik je er meer, dan verliest de opsomming haar scanfunctie.
Tip 4: Schrijf klantgerichte teksten op B1-niveau
Logo’s, afbeeldingen, foto’s, video’s en buttons springen op een webpagina als eerste in het oog. Om bezoekers te informeren, te inspireren en te activeren, speelt tekst een doorslaggevende rol. Daarmee is je taalgebruik een cruciaal onderdeel van je website. Elke bezoeker zal zich op de homepage, onderliggende webpagina’s of landingspagina’s afvragen: Is de informatie voor mij bedoeld? Dat betekent dat je de tone-of-voice van je teksten (de aanspreektoon) af moet stemmen op potentiële klanten. Als je schrijft op B1-niveau bereik je plusminus 80 procent van de Nederlandse bevolking. Aan welke eisen voldoet een tekst op B1-niveau? Ik zet er graag een aantal op een rij. Via de pagina tekstredactie lees je meer over deze beproefde schrijftips.
- Kies voor duidelijke titels en tussenkoppen
- Zet de belangrijkste informatie vooraan
- Schrijf in korte duidelijke zinnen
- Schrijf actief (dus geen lijdende vorm)
- Gebruik eenvoudige woorden die iedereen kent
- Vermijd jargon
- Gebruik beelden en voorbeelden
Tip 5: Schrijf eerst voor lezers, daarna voor Google
Zoekmachine optimalisatie of SEO is de discipline waarmee je werkt aan je positie in zoekmachines zoals Google. Het algoritme van Google voor vindbaarheid is – net als het recept van Coca-Cola – een goed bewaard geheim. Natuurlijk maakt Google regelmatig richtlijnen bekend. Het is de kunst om die op de juiste wijze in je webteksten te verwerken. Prioriteit nummer één is en blijft dat je waardevolle content deelt, zodat Google kan bepalen waar je webpagina over gaat. In het verleden schreef je voor 2 doelgroepen: voor zoekmachines én voor bezoekers (je potentiële klanten). De focus lag eerst op Google, daarna richtte je je pijlen op de bezoekers van je website. Gelukkig was dat de omgekeerde wereld. Nu schrijf je eerst voor je lezers. Uiteraard blijven zoekwoorden in je webteksten een belangrijke rol spelen. Geef ze dus een plek op de voorkeursposities: kopregels (h1), tussenkoppen (h2), begin eerste alinea, metatags (title en description), afbeeldingen (titel en alttags) en links. Zoals gezegd is het niet zo moeilijk om hoog te scoren in Google. Het is veel lastiger om je hoge ranking te behouden. Daarom is het verstandig om je website regelmatig uit te breiden met nieuwe content. Voor de juiste input laat je een zoekwoordenanalyse uitvoeren en monitor je je online resultaten en die van concurrenten.
Hoe schrijf je goede webteksten? Hulp nodig?
Natuurlijk kun je zelf de pen ter hand nemen om teksten voor je website te schrijven. Ontbreekt de tijd of mis je vaardigheid hiervoor, dan help ik je graag. Website teksten laten schrijven is geen hogere wiskunde. Graag ondersteun ik je als SEO-tekstschrijver vanaf het prille begin. Ik denk met je mee over een logische navigatiestructuur, een insteek in oplossingen en het bouwen en onderhouden van je website. Voor deze laatste 2 disciplines werk ik samen met Kwaaijongens. Speciaal voor jou heb ik ook de service ‘samen sparren over je website’ in het leven geroepen. Tijdens dit Vragen(v)uurtje – online via videobellen of op locatie – werpen we samen een kritische blik op je website. Van tevoren stuur je de link van je website op. Vervolgens maak ik aan de hand van een aantal punten een quickscan van de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Over de uitkomst sparren we tijdens de gezamenlijke sessie. Interesse? Vergroot usability website en maak afspraak om samen te sparren.Interesse in samenwerken? Bel (06) 53 22 60 82 om een afspraak te maken.
Als tekstschrijver, copywriter, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch – Helmond om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.