Kracht van storytelling: schrijf en beklijf met Buddies van Pritt
Om de kracht van storytelling te illustreren, neem ik je graag mee terug naar de jaren zeventig van de vorige eeuw. Als jongetje van 10 jaar had ik 3 grote liefdes: Ajax, Agnetha van ABBA en … Daniëlle. Voor de eerste 2 liefdes durfde ik altijd en overal uit te komen. De derde liefde was heimelijk. Ik was veel te verlegen om aan Daniëlle te vragen: ‘Wil je met mij gaan?’. Mijn slaapkamer in die tijd maakte ook geen geheim van mijn voorliefdes. Overal prijkten foto’s van ABBA, Agnetha, Ajax en Ruud Krol. Mijn idolen beklijfden jarenlang aan de jaren ’70 schrootjeswand dankzij de kleefkracht van Buddies van Pritt. Aan de wand ontbrak alleen de foto van Daniëlle. Die stond op mijn netvlies gebrand.
Vertel persoonlijke verhalen
Als tekstschrijver en presentatiecoach vertel ik graag persoonlijke verhalen. Ik pas de kracht van storytelling toe in mijn elevator pitch, in de blogs die ik schrijf (voor mezelf en voor klanten) en tijdens de workshops en gastpresentaties die ik verzorg. Een goed opgebouwd verhaal is leuk om te vertellen en naar te luisteren. En bovendien makkelijk te onthouden én door te vertellen. Zeker weten dat jij sprookjes als ‘Roodkapje’ of ‘De wolf en de 7 geitjes’ kunt navertellen in je eigen woorden. Ook al heb je dat misschien 10 jaar of langer niet gedaan. Laat je teksten dus beklijven en benut de kracht van storytelling.
Empathie, Eigenheid en Eerlijkheid
De Buddies van Pritt krijgen hun plakkracht door ze eerst te kneden tussen je vingers. Dat kneden is vergelijkbaar met het schrijfproces. Schrijven is veel meer dan schrappen alleen. Voor de overtuigingskracht van een goed verhaal ga ik altijd uit van de 3 E’s, ofwel de Buddies van je tekst: Empathie, Eigenheid en Eerlijkheid. Samengevat komt dat op het volgende neer: als je blogt, schrijf je voor anderen. Als je presenteert, presenteer je voor je luisteraars. Het is dus ook zaak om je te verplaatsen in potentiële lezers of toehoorders. Persoonlijke anekdotes en ervaringen zorgen voor herkenning. Pas wel op voor overdrijving en onwaarheden, want zowel lezers als luisteraars prikken daar heel gemakkelijk door heen.
Spreek met storytelling rechterhersenhelft aan
Waarom is storytelling zo krachtig? Als je een persoonlijk verhaal vertelt tijdens een pitch of presentatie, hangt het publiek aan je lippen. Al sinds mensenheugenis zijn mensen verslaafd aan verhalen. We vertelden elkaar al verhalen, lang voordat het schrift uitgevonden bestond. Verhalen appelleren aan onze oergevoelens. Onze hersenen hebben een linker en een rechterhelft. Links is voorbehouden aan de ratio. Rechts is het domein van de emotie en de associatie. Als je een verhaal leest, hoort of ziet, activeer je automatisch allerlei hersenfuncties aan de rechterkant. Let maar eens op wat er gebeurt als je het zinnetje ‘Er was eens …’ hoort of ziet. Je zit direct op het puntje van je stoel.
Inspiratie nodig voor storytelling?
Heb je geen inspiratie voor een persoonlijk verhaal? Denk aan je eerste liefde, je eerste doelpunt, je eerste sprong in het diepe of je eerste kus. Heb je als ondernemer een vergelijkbaar gevoel van trots of hartstocht? Zet het op papier. Spreek het in op je memo-recorder. Of schreeuw het van de daken. Jij hebt veel meer te vertellen dan je denkt. Jouw klanten zijn ook mensen die graag zakendoen met ondernemers van vlees en bloed. Tijdens mijn workshops is het een opdracht om aan de hand van ervaringen een persoonlijke anekdote te vertellen. Deze opdracht is een voltreffer. Bij de verteller verschijnt een lach op het gezicht. En het publiek zit geboeid te luisteren.
Schakel tekstbuddy in voor storytelling?
Wil je met je offline of online vergeten worden? Kies dan voor een droge opsomming van feiten. En spreek de rechterhersenhelft van lezers of luisteraars zo min mogelijk aan. Wil je schrijven om te beklijven? Voeg dan Buddies toe aan je tekst. Kies voor de kracht van storytelling. En richt je tot de rechterhersenhelft. Kom je er niet uit? Kies dan voor een professionele tekstbuddy die jouw verhaal op papier zet. Interesse? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.