Verleidelijke metatags schrijven? Gebruik 7 beproefde tips
Voor de komst van het internet en zoekmachines als Google stonden kranten vol met advertenties. Deze advertenties hadden één doel: lezers verleiden tot een bepaalde actie. Denk aan het kopen van een product of het bellen van een bepaald telefoonnummer. Ook de organische zoekresultaten in Google zien eruit als mini-advertenties. Deze advertenties zijn opgebouwd uit 3 vaste componenten: de link naar een webpagina, een metatitel of kopregel en een metabeschrijving met twee regels tekst. Ook hier speelt de kunst van het verleiden een belangrijke rol. Goed geschreven metatitels en metabeschrijvingen springen direct in het oog en zorgen voor meer kliks naar je website. Wil je verleidelijke metatags schrijven? Gebruik dan de 7 beproefde tips uit onderstaand artikel.
Waar vind je metatitels en metabeschrijvingen
Voor de komst van het internet en zoekmachines als Google stonden kranten vol met advertenties. Deze advertenties hadden één doel: lezers verleiden tot een bepaalde actie. Denk aan het kopen van een product of het bellen van een bepaald telefoonnummer. Ook de organische zoekresultaten in Google zien eruit als mini-advertenties. Deze advertenties zijn opgebouwd uit 3 vaste componenten: de link naar een webpagina, een metatitel (Meta Title) of kopregel en een metabeschrijving (Meta Description) met twee regels tekst. Ook hier speelt de kunst van het verleiden een belangrijke rol. Goed geschreven metatitels en metabeschrijvingen springen direct in het oog en zorgen voor meer kliks naar je website. Wil je verleidelijke metatags schrijven? Gebruik dan de 7 beproefde tips uit onderstaand artikel.
Zelf metatags schrijven of Google het werk laten doen?
Hoe belangrijk is het om metatags in te voeren op de pagina’s van je website? Heel verstandig? Door de metatitel en de metabeschrijving in te vullen, beïnvloed je de wijze waarop Google de betreffende webpagina toont tussen de zoekresultaten. Vul je niks in, dan maakt Google zelf een keuze voor deze teksten. Meestal gebruikt deze zoekmachine de eerste regels van een webpagina. Je kunt je afvragen of hier de informatie staat waarop je gevonden wilt worden. Het voordeel van zelf metatags schrijven, is een grotere kans dat Google jouw mini-advertentie toont, zoals jij het voor ogen hebt. Die kans is overigens wel groot, maar niet 100%. De wegen van Google zijn soms ondoorgrondelijk. Dat geldt ook voor het aantal karakters dat je mag gebruiken voor metatags. Gebruik voor metatitels niet meer dan 60 karakters. Voor de metabeschrijving geldt een maximum van 160 tekens. Zet hier de belangrijkste informatie wel in de eerste 120 tekens. Zo weet je zeker dat Google de kernboodschap van jouw mini-advertentie toont.
Gebruik plug-in Yoast (in WordPress) voor metatags schrijven
Heel veel websites en blogs zijn tegenwoordig gebouwd in WordPress. Als jouw website ook hierin gebouwd is, kun je gebruikmaken van de plug-in Yoast. Deze handige tool geeft instructies om de metatitel en de metabeschrijving op de juiste manier in te vullen. Zo gebruik je dus nooit te veel karakters of tekens. Als extra maakt Yoast gebruik van de zogenoemde ‘Focus keyphrase’. Hier vul je een zoekwoord of de combinatie van zoekwoorden in. Met behulp hiervan optimaliseer je de webpagina voor Google. De basisversie van Yoast kun je gratis gebruiken.
Kun je nog meer hulp gebruiken om van je zoekresultaat in Google een opvallende mini-advertentie te maken? Gebruik onderstaande 7 tips voor het schrijven van metatags.
Tip 1. Verwerk zoekwoorden in metatags
Aan de hand van zoekwoorden, synoniemen en beschrijvingen bepaalt Google waar een pagina over gaat. In de wijze waarop de spiderbot webpagina’s en blogs indexeert spelen metatags een belangrijke rol. Plaats dus je belangrijkste zoekwoord aan het begin van je metatitel en metabeschrijving. Zoekt een potentiële klant bijvoorbeeld op ‘copywriter + Eindhoven’, dan toont Google beide termen vetgedrukt in het zoekresultaat (zie bovenstaand voorbeeld) Zo valt je mini-advertentie dus niet alleen extra op. Bezoekers zijn ook geneigd om eerder op de link te klikken.
Tip 2. Plaats een verticaal streepje tussen zinnen
Vaak bestaat de tekst van een mini-advertentie uit diverse zinnen. Dat geldt zowel voor de metatitel als voor de metabeschrijving. Met een verticaal streepje (sluisteken) breng je duidelijk onderscheid aan tussen de 2 of 3 zinnen. Bovendien springen beide teksten direct in het oog. Waarom? Nou simpel. Ons oog valt eerder op tekens dan op letters. Tenslotte helpt het sluisteken om zoekwoorden vooraan in een titel of beschrijving te plaatsen. Vergelijk onderstaande 2 voorbeelden maar eens met elkaar.
- Klik hier voor een copywriter in de regio Eindhoven (Zónder sluisteken)
- Copywriter in de regio Eindhoven nodig? | Klik hier (Mét sluisteken)
Tip 3. Koppel inhoud metatags en landingspagina
De teksten van een metatitel en een metabeschrijving vatten kort de inhoud van een landingspagina samen. Bezoekers verwachten dat de webpagina of het blogartikel overeenkomen met deze eerste indruk. Niets is zo vervelend als bezoekers bedrogen uitkomen. Beloof je bijvoorbeeld tips of e-books in je metatags? Kom die belofte dan ook na. Stel niet allerlei eisen voordat je de tips of het e-book krijgt. Doe je dat wel, dan klikken bezoekers teleurgesteld weg. Ook Google straft dit gedrag af. De zoekmachine heeft immers als doel om relevante zoekresultaten te tonen. Je krijgt online een tik op je vingers. Zo kom je lager in de ranking te staan.
Tip 4. Schrijf aparte metatitels en metabeschrijvingen voor elke pagina
Sommige ondernemers nemen zoekmachineoptimalisatie niet helemaal serieus. Elke webpagina bevat dezelfde combinatie van metatitel en metabeschrijving. Dat lijkt verleidelijk om te doen. Het tegendeel is echter waar. Je brengt de spiderbot van Google op een dwaalspoor. Niet elke webpagina heeft dezelfde content. Welke pagina sluit aan bij de ingevoerde zoektermen? Google heeft een broertje dood aan zogenoemde duplicate content: identieke teksten of omschrijvingen op diverse pagina’s. Constateert Google duplicate contant, dan krijg je een penalty. De consequentie hiervan is dat je webpagina zakt in de organische resultaten. Ontbreekt de inspiratie bij het schrijven van metatags? Laat Google dan de keuze maken. Dat is altijd beter dan duplicate content.
Tip 5. Hanteer vraag-/antwoordspel
Metatags schrijven is aan regels gebonden. Allereerst heb je slechts 3 regels om je webpagina onder de aandacht te brengen. Maak hier slim gebruik van. Op een webpagina of blog voer je online een dialoog met een potentiële klant. Dit gesprek start met de combinatie van URL, metatitel en metabeschrijving. Een beproefde methodiek voor zo’n online dialoog is het vraag-/antwoordspel. Je prikkelt lezers en bezoekers als de metatitel begint met een vraag. Als je zo’n vraag op de juiste manier stelt, ben je spekkoper. De kans is groot dat (potentiële) klanten zich dezelfde vraag stellen. Nieuwsgierig naar jouw antwoord klikken ze op de bijbehorende link. Onderstaand voorbeeld illustreert wat ik bedoel.
Tip 6. Benadruk voordelen en oplossingen
Heb je unieke oplossingen in huis om problemen te tackelen of worstelingen het hoofd te bieden? Bezorgt jouw webshop bijvoorbeeld producten zonder verzendkosten in rekening te brengen? Ben je met afstand de goedkoopste aanbieder van een product of dienst? Of ben je in staat om veel sneller te leveren dan je concurrent. Het is geen valse bescheidenheid als je in je metatitel en metabeschrijving deze voordelen en oplossingen benoemt. Potentiële klanten klikken sneller als je uniek of authentiek bent.
Tip 7. Schrijf actief, gebruik call-to-action
De metabeschrijving is een verkooptekst bij uitstek: een mini-advertentie op de vierkante centimeter. Als je om actie vraagt, gebruik je de gebiedende wijs. Voor hulpwerkwoorden is dus geen plaats. Sluit je metabeschrijving af met een call-to-action. Met deze omschrijving trek je een bezoeker over de streep. Voorbeelden voor zo’n call-to-action zijn er genoeg. Klik hier. Download nu. Probeer gratis. Schrijf nu in.
Hulp nodig bij metatags schrijven?
Schrijf je regelmatig zelf de teksten van webpagina’s, landingspagina’s of blogs? En krijgt metatags schrijven niet de aandacht die het verdient? Klim je zelf in de pen? Gebruik bovenstaande 7 tips om van je zoekresultaat een echte opvallende mini-advertentie te maken. Ontbreekt de tijd of creativiteit? Graag help ik je om webteksten te schrijven of te verbeteren, inclusief het schrijven van metatags zoals het hoort en scoort. Samenwerken? Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.