Zakelijk bloggen? 10 redenen om zichtbaar te zijn
Starten met zakelijk bloggen? De goeroes zijn het er unaniem over eens. Wil je online zichtbaar zijn, dan schrijf je regelmatig een blog. Zelf blog ik al ruim 15 jaar. Voor mezelf en voor klanten heb ik al honderden blogs geschreven. En nog steeds steek ik veel tijd en energie in deze discipline. Ook schakelen klanten me steeds vaker als ghostblogger in. Ik ben dus een fervent voorstander van bloggen. Op internet circuleren veel lijstjes met goede argumenten hiervoor. Graag zet ik de 10 belangrijkste redenen voor zakelijk bloggen op een rij. Stuk voor stuk zijn het redenen waarom ik zelf blog.
Voor- en tegenstanders zakelijk bloggen
Sommige ondernemers bloggen al jaren. Ze kennen de kracht van het medium en beoefenen het ambacht met verve. Een grote middengroep valt onder de noemer ‘twijfelkonten’. Ze zien de meerwaarde ervan in, maar hebben te weinig tijd of missen de benodigde creativiteit. Tot slot zijn er de criticasters, die hun tijd beter kunnen gebruiken of bloggen vergelijken met een vorm van ‘zelfbevlekking’. Als pleitbezorger van zakelijk bloggen trek ik hem niet over de streep. Waarom eigenlijk niet? Blogs lezen is ook plaatjes kijken en verhaaltjes lezen. De inhoud geeft soms een vertekend beeld van de werkelijkheid. Lezers willen snel aan hun gerief komen. En bloggers proberen je te prikkelen en te verleiden. Ik merk dat ik doordraaf.
Mijn vrijheid als blogger
Ook voor de opbouw van een blog hebben marketing- en communicatiespecialisten diverse tips, formules of stappenplannen in huis. Zelf ben ik het daar niet mee eens. Een blog is ooit begonnen als een soort online dagboek. Dat is het voor mij nog steeds. Uiteraard zonder het beroemde slotje. Iedereen mag mijn blogs immers lezen. Hoe meer lezers, hoe liever. Als blogger en als ghostblogger houd ik dus van mijn vrijheid. Onderstaande opsomming van 10 redenen voor zakelijk bloggen is mijn weg naar Rome. Deze route is geen lange geplaveide weg. Ook ik heb het vak moeten leren. Onderweg ben ik gestruikeld en weer opgestaan. Mijn voortschrijdend inzicht gebruik ik nu om jou te inspireren en te motiveren om te gaan bloggen. Daarbij geef ik me soms bloot en gebruik ik plaatjes en verhaaltjes om je te prikkelen en te verleiden.
Hink-stap-sprong voor zakelijk bloggen
Ook ik heb nagedacht over de vorm en inhoud van mijn blog. Wat betreft de inhoud van een blog ga ik je geen tips geven. Jouw doelstelling bepaalt grotendeels het inhoudelijke deel van je blogartikel. Over de vorm heb ik wel een uitgesproken mening. Kort en krachtig komt het neer op het volgende: als je niet opvalt, word je niet gelezen. Als lezers je niet begrijpen, lezen ze niet verder. En zonder doel of boodschap ontstaat er geen interactie. Deze 3 voorwaarden heb ik uitgewerkt in een hink-stap-sprong om te starten met bloggen: Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven. Wil je hier meer over weten? In een apart blog leg ik je deze hink-stap-sprong graag uit.
Reden 1: Deel je kennis online
Als ondernemer heb je veel specifieke kennis en ervaring in je spreekwoordelijke rugzakje. Hoe mooi is het om deze kennis ‘in hapklare brokken’ te delen in een blog. Zeg nou niet dat je niks te vertellen hebt. Jij hebt oplossingen in huis voor de vraagstukken, worstelingen en pijnpunten van je klanten en prospects. Zakelijk bloggen is een beproefde manier om jouw inzichten te delen. Als je op een persoonlijke manier schrijft over de onderwerpen waar jij verstand van hebt, zet je je bedrijf online in de schijnwerpers. Door deze kennis te delen, vergroot je op termijn de gunfactor om zaken te doen. Nog een tip: zet niet alles wat je weet online. Laat nog iets te raden over. Algemene kennis is gratis, aan verdieping hangt een prijskaartje. Wees ook weer niet te voorzichtig, want kennis delen is vermenigvuldigen. Je behoudt zelf je kennis en je maakt bezoekers van je website er gelukkig mee.
Reden 2: Bouw autoriteit op
Als je regelmatig blogt, bouw je een relatie op en creëer je een verwachtingspatroon. Klanten, prospects en contacten zien jou als dé deskundige in jouw eigen vakgebied. Praktijkvoorbeelden dragen een steentje bij aan dit proces. Ze leveren de bewijsvoering van je betoog of stelling. Illustreer je verhaal dus met: citaten uit gesprekken die je voert met klanten of relaties, referenties van tevreden klanten of cijfers die je stellingname bevestigen of ondersteunen. Natuurlijk geldt in jouw blogs het adagium ‘Content is king’. Klanten en prospects zijn online continu op zoek naar waardevolle content. Geef dus antwoord geeft op hun zoekvragen, reik oplossingen aan voor hun vraagstukken of geef tips of stappenplannen waarmee ze aan de slag kunnen. Jij als blogger bent de keizer. Jij bepaalt de onderwerpen, de invalshoeken en de frequentie. Zorg dat je blogs boeien en beklijven. Wek vertrouwen op en geef je lezers de erkenning die ze verdienen. Zo nestel je je in het hoofd van je bezoeker.
Reden 3: Geef inhoud aan content marketing
Klanten en prospects – binnen en buiten je netwerk – laten zich niet meer van het kastje naar de muur sturen. Ook hebben ze een hekel aan de voorgekauwde verkooppraatjes van salesmanagers en accountmanagers. In het digitale tijdperk hebben ze het heft in handen. Als je een vraag hebt of een oplossing zoekt, ga je eerst zelf op onderzoek uit. Het internet is een grote informatie- en inspiratiebron. Het devies luidt: zoekt en gij zult vinden. Wil je gevonden worden, speel dan geen verstoppertje. Zorg met contentcreatie voor waardevolle content. Geef antwoorden op vragen. Draag oplossingen aan. En vooral: maak je content – en dus ook blogs – vindbaar voor Google. Online vinden is de eerste stap naar binden. Zakelijk bloggen is dus onmisbaar als je werk wilt maken van content marketing.
Reden 4: Verbeter je ranking in Google
Google ziet elk nieuw blog als een aparte pagina om te optimaliseren. Als je regelmatig blogt en je blogs goed optimaliseert, geef je je ranking in Google een flinke impuls. Zeker als je elk blog optimaliseert op een unieke zoekwoordcombinaties. Beantwoord in je blogs de vragen die klanten en prospects stellen. Draag oplossingen aan voor hun worstelingen en pijnpunten. WordPress beschikt met Yoast over een handige plug-in om je blogs te optimaliseren. Zet zoekwoorden op de juiste plek. Niet alleen titels, tussenkopjes, intro’s en links zijn voorkeursposities. Plaats je zoekwoorden ook in de metatags. De combinatie zorgt ervoor dat het bolletje in Yoast ‘groen’ kleurt. Google waardeert ook de zogenoemde ‘rich content’. Verrijk je teksten dus met afbeeldingen, grafieken, infographics en video.
Reden 5: Werk aan een sterk merk
Personal branding en bloggen vormen een krachtige combinatie. Wil je je bedrijf of persoon als merk versterken? Draag dan in je blogs een herkenbare, persoonlijke en consistente boodschap uit. Met zakelijk bloggen werk je dus aan een sterk merk en vergroot je je online zichtbaarheid, herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Als je consequent blogs schrijft over jouw passies, inzichten en oplossingen, bouw je aan een sterk merk. Wees daarbij vooral jezelf en doe je niet anders voor. Schrijf in spreektaal en illustreer je verhaal met voorbeelden (anekdotes, citaten of beelden) waarin lezers zich herkennen. Je ‘brandt’ jouw merk als het ware in het brein van klanten en prospects. Zelf heb ik veel volgers op diverse media. Sommige volgers heb ik nog nooit in levenden lijve ontmoet. Toch beklijft het gevoel dat we elkaar al kennen. Het is de kunst om dat gevoel op te roepen in je blogs.
Reden 6: Contentcreatie voor social media
Als je een blog geschreven hebt, kun je diverse sociale media inzetten om je tekst wereldkundig te maken. Zo bewijs je Google dat je regelmatig relevante content deelt. Blogs vormen samen met social mediaberichten het fundament onder je content-marketingstrategie. Met een goed onderbouwde contentstrategie en een realistische contentkalender zit je nooit verlegen om content voor LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. Je hoeft je dus niet af te vragen welke content je op social media plaatst. Gebruik je blogs als inspiratie. Eén kanttekening: als je een bericht op LinkedIn zet, plaats dan de link naar het blog in de eerste reactie. Het algoritme van LinkedIn wil immers graag dat je op het platform blijft. Deins er niet voor terug om dezelfde content regelmatig te delen via social media. Mensen scrollen immers niet allemaal tegelijkertijd door hun tijdslijn op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. Je voelt zelf heel goed aan wanneer je aan het spammen bent.
Reden 7: Recycle je blogs
Goed geschreven, geoptimaliseerde blogs hebben een lange levensduur. Zeker als je in je blogs de actualiteit een beetje mijdt. Zonder actualiteitswaarde blijft online content z’n kracht behouden. Vergelijk blogs maar eens met een advertentie of advertorial. Die hebben een veel kortere levensduur. Voor elke aanpassing moet je opnieuw de (digitale) persen laten draaien. Gekscherend gezegd: in veel ‘papieren media’ verpakt de visboer de volgende dag jouw kabeljauw of slibtongetjes. Zijn je blogs niet meer actueel of behoeft de inhoud een genuanceerder beeld? Met een paar stilistische en cosmetische ingrepen ‘recycle’ je een blog. Kortom: check regelmatig de inhoud, pas de tekst aan op de actualiteit of kies een andere invalshoek. Goede content verdient het om nog een keer gelezen te worden.
Reden 8: Prikkel je creativiteit
Als je regelmatig blogt, ben je continu bezig met creatief denken. Je brainstormt in je eentje of in groepsverband over goede blogonderwerpen, originele invalshoeken en steekhoudende argumenten voor je online boodschap. Door veel te schrijven, verbeter je ook je schrijfvaardigheid. Je merkt dat het zakelijk bloggen je gemakkelijker afgaat als je regelmatig blogs schrijft. Die frequentie bepaal je zelf. Sommige ondernemers hebben voldoende inspiratie om elke week te bloggen. Andere ondernemers voelen zich prettiger bij een blo in de maand. Blog niet om het bloggen. Waarborg de kwaliteit en originaliteit van je blogs. Zo bindt je lezers aan je teksten.
Reden 9: Gedachten ordenen en discussie uitlokken
Zakelijk bloggen is een beproefde manier om een proefballonnetje op te laten over een actueel thema, een nieuwe trend of een stelling. Vraag in je blog nadrukkelijk om een reactie. Stel die vraag in de eerste alinea of sluit er je blog mee af. Als je een nieuw idee hebt, kun je natuurlijk op een zeepkist in het park gaan staan. Zo val je wel op, maar je bereik is niet zo groot. Als je blogt en je content deelt, creëer je je eigen online podium. Deze drang om gezien en gehoord te worden, hebben veel mensen van nature. Bloggen is daarmee een natuurlijk proces. Vind je het lastig om je ideeën op papier te krijgen. Als je een blog schrijft, dwing je jezelf om na te denken, op onderzoek uit te gaan, te brainstormen, keuzes te maken en structuur aan te brengen. Voordat je op de knop ‘publiceren’ drukt, voer je een gesprek met jezelf. Daarna ga je in gesprek met je lezers. Bedank lezers voor hun reacties en reageer altijd. Ook als je het niet eens bent met de reactie.
Reden 10: Inspiratie voor publicatie
Tegenwoordig is het heel hip om een boek te schrijven. Een boek geeft je status. Zeker als jouw geesteskind in de top 10 van managementboeken prijkt. Voor veel ondernemers is de publicatie van een boek een brug te ver. Als je deze ambitie hebt, kun je de periode tot publiceren overbruggen door je blogs te bundelen tot een digitaal inspiratieboekje, whitepaper of e-book. Topspreker Jos Burgers bracht me ooit op het idee van deze werkwijze. Hij bundelt zijn columns ook tot veel gelezen en geprezen managementboeken. Zelf heb ik diverse digitale inspiratieboekjes samengesteld: Bloggen als Krachtenspel, Stijg boven jezelf uit (over de combinatie storytelling en pitchen) en Het Gereedschap van de Tekstschrijver. In deze e-books geef ik handige tips en link ik naar blogs op mijn website. Hier kun je het complete verhaal lezen.
Hink-stap-sprong Zakelijk bloggen
Voor zakelijk bloggen gebruik ik dus mijn hink-stap-sprong ‘Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven’. Deze zelfontwikkelde drie-eenheid geeft me als ervaren blogger en ghostblogger richting en houvast. Ik gebruik de checklists uit de bijbehorende blogtraining als meetlat. Zo check ik of mijn blogs voldoen aan mijn eigen kwaliteitsstandaard. Al 15 jaar schrijf ik op deze manier blogs. In deze periode klom ik voor honderden blogs in de pen. Blogs voor mijn eigen website, gastblogs voor online platformen en blogs voor opdrachtgevers. Zelf ben ik overtuigd van de meerwaarde van zakelijk bloggen. Jij nog niet? Gebruik bovenstaande 10 redenen. Om te starten met bloggen. Of om je blogs een frisse impuls te geven. Kun je hulp gebruiken? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.