Storytelling gaat om mensen van vlees en bloed
Tweede Kerstdag 2013. Een dag om nooit te vergeten. Het lukt mijn zoontje Julian voor de eerste keer om zonder zijwieltjes te fietsen. Na weken van tegenslagen en frustraties overwint hij zijn angst om te vallen. Hij valt twee keer, richt zich op, blijft het proberen en slaagt in zijn missie: tegelijkertijd trappen, sturen en kijken. Bovenstaande anekdote gebruik ik graag om de betekenis van storytelling uit te leggen en een alledaagse variant te geven van de ‘reis van de held’. In een beklijvend verhaal speelt de held altijd de hoofdrol. Dat hoeft niet per se een heldhaftige krijger te zijn. Storytelling gaat om mensen van vlees en bloed, zoals Julian in mijn voorbeeld. Geef je die de hoofdrol, dan wordt je verhaal veel geloofwaardiger.
Vergroot de gunfactor met een persoonlijk verhaal
Waarom zet ik als ondernemer storytelling in? Als copywriter vertel ik verhalen om mijn merkbelofte ‘schrijven om te beklijven’ te visualiseren. Met behulp van persoonlijke verhalen en anekdotes stel ik me kwetsbaar op en presenteer ik mezelf als persoon van vlees en bloed. Zo vergroot ik de gunfactor bij potentiële klanten. In het midden- en kleinbedrijf doe je immers zaken met personen. Niet met bedrijven. Wil je de slagingskans en de overtuigingskracht van storytelling vergroten? Zorg er dan voor dat ‘gewone’ mensen in je verhaal de hoofdrol vertolken. En laat ze met vallen en opstaan hun doel bereiken. Dat werkt.
Storytelling in historisch perspectief
Mensen vertellen elkaar verhalen. Al sinds mensenheugenis. Voordat onze voorouders het schrift uitvonden, vertelden we elkaar al verhalen. In woord en beeld. Denk aan de grottekeningen in de prehistorie, de hiëroglyfen van de oude Egyptenaren, de mythische verhalen van de Grieken, de sages van de Noormannen, de Bijbelverhalen uit het oude testament of de nieuwsberichten van de Middeleeuwse stadsomroeper. Storytelling is dus niet nieuw. Als marketinginstrument of communicatiemiddel is het wel aan een stevige opmars bezig.
Storytelling vergroot saamhorigheid
Het vertellen van verhalen is een beproefde manier om je doelstellingen te behalen en de betrokkenheid van prospects en klanten te vergroten. Met storytelling raak, bind, verleid en verbind je mensen. Een persoonlijk verhaal geeft betekenis aan je boodschap, zorgt online en offline voor een schare fans en vergroot zo de onderlinge saamhorigheid. Ga jezelf maar naar. Ongetwijfeld doen in jouw familie- of vriendenkring allerlei verhalen de rondte. Het is goed om deze verhalen keer op keer te delen met elkaar. Op verjaardagsfeestjes, bij bruiloften, uitvaarten of bij het kampvuur.
De plakkracht van verhalen
In onze geïndustrialiseerde en gedigitaliseerde samenleving gaan ontwikkelingen razendsnel. Kijk ter illustratie maar eens naar de ontwikkeling die de computer, de mobiele telefoon of medische apparatuur hebben doorgemaakt. Onze hersenen ontwikkelen zich niet zo snel. Verhalen appelleren aan ons oudste brein: het zogenoemde reptielenbrein. Als iemand een verhaal begint te vertellen, staan je hersenen automatisch in de verhalenmodus. Neem in gezelschap maar het woord en begin met ‘Er was eens …’ of ‘Wat ik gisterenavond toch meegemaakt heb’. De oren van je toehoorders zijn direct gespitst. Storytelling gaat om mensen. De plakkracht van verhalen is groot. Een verhaal is leuk om te vertellen, prettig om naar te luisteren en eenvoudig om te onthouden.
De crux: storytelling gaat om mensen
Storytelling draait niet gebeurtenissen of de feitelijke verslaglegging daarvan. Storytelling gaat om mensen. Emotionele verhalen roepen een gevoel van betrokkenheid en verbondenheid op. Ga jezelf maar naar. Ons levenspad is geen geplaveide weg. Onderweg worstelen we met tegenslagen en komen we tal van obstakels tegen. Als je deze obstakels overwint, ontstaat inzicht. En met dit voortschrijdend inzicht kun je anderen raken, inspireren en vooruithelpen. Met vallen en opstaan je doel bereiken, doordat je gebruikmaakt van voortschrijdend inzicht. Dat is de crux van storytelling. Julian die op Tweede Kerstdag leert fietsen zonder zijwieltjes, is hier het levende bewijs van.
De reis van de held
In de openingsalinea rep ik over ‘de reis van de held’. Schrijfster Mieke Bouwma – die zeer toegankelijke boeken schrijft over storytelling – heeft hier ook over gepubliceerd. In haar boek ‘De reis van de held’ legt ze uit hoe je in 12 stappen de held van je eigen verhaal kunt worden. Deze reis gaat niet over rozen, maar loopt langs hoogte- en dieptepunten. De reis van de held heeft ook een vereenvoudigde vorm. De held gaat op pad om zijn doel te bereiken. Hij wordt aangespoord, tegengewerkt en op weg geholpen. Uiteindelijk bereikt hij met vallen en opstaan zijn doel. De inzichten die hij onderweg opdoet, helpen hem om de juiste stappen te zetten.
Mijn zoontje als held in zijn eigen verhaal
Julian die leert fietsen zonder zijwieltjes is een alledaags voorbeeld van een verhaal dat je kunt uitleggen met behulp van de hoofdingrediënten uit de vereenvoudigde versie van ‘de reis van de held’. Storytelling gaat om mensen zoals hij. Op die Tweede Kerstdag in 2013 komt hij tot het inzicht dat hij tegelijkertijd moet trappen, sturen en kijken. Slaat hij één van de drie over, dan valt hij op de grond.
- Held: Julian
- Doel/streven: fietsen zonder zijwieltjes
- Gangmaker: zelfstandig op de fiets naar school
- Tegenstander: valpartijen (‘het doet pijn, ik kan het niet’)
- Helper: vader met aanmoedigingen (‘Je kunt het wel, ga door’)
- Ommekeer: het lukt als ik maar blijf oefenen (tegelijkertijd trappen, sturen en kijken)
Storytelling inzetten?
Met bovenstaande anekdote heb ik al veel mensen geïnspireerd. Inspiratie brengt mensen in beweging. Bewust of onbewust. Een persoonlijk verhaal zorgt voor actie, de luisteraar of lezer reageert hierop en de menselijke verbinding zorgt voor interactie. Zonder verbinding en zonder (voortschrijdend) inzicht is er geen sprake van storytelling. Wil je als ondernemer zelf storytelling inzetten in je communicatie? Ook jouw persoonlijke en zakelijke leven is een aaneenschakeling van verhalen die je hiervoor kunt gebruiken. Storytelling gaat om mensen zoals jij. Graag ga ik als tekstschrijver en storyteller met je aan de slag om de juiste verhalen boven water te krijgen. Interesse? Bel (06) 53 22 60 82 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken. Je kunt me ook inschakelen voor een gastpresentatie of een incompany workshop Storytelling.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.