Storytelling: durf jij net als Kuifje eigenwijs en nieuwsgierig te zijn?
Als klein jochie was ik dol op de stripboeken van Kuifje. Op sinterklaasavond of tijdens mijn verjaardag kreeg ik steevast een nieuw exemplaar cadeau. Tot op de dag van vandaag lees en herlees ik de avonturen van mijn held. Ik heb de jonge verslaggever niet voor niets in mijn hart gesloten. Zijn avontuurlijke, nieuwsgierige karakter blijft me inspireren in mijn dagelijkse werkzaamheden als ondernemer en tekstschrijver. Afgelopen maand heb ik een abonnement genomen op Netflix. Voor een paar euro per maand kan ik onbeperkt tekenfilms kijken. Inclusief alle verfilmingen van de avonturen van Kuifje. Als eerste keek ik naar De Zwarte Rotsen: mijn favoriete stripalbum. Voor storytelling kun je veel leren van Kuifje. Zijn nieuwsgierigheid, eigenwijsheid en slimheid hebben hem ver gebracht. Aan de hand van zijn typische karakter zal ik je dat uitleggen. Ga je mee op avontuur?
Monster van de Zwarte Rotsen
In De Zwarte Rotsen is Kuifje een bende valsmunters op het spoor. Zijn achtervolging brengt hem in het fictieve, Schotse plaatsje Kiltoch. Een oude man vertelt dat de valsmunters gedood zijn door het monster van de Zwarte Rotsen. Volgens hem is nog nooit iemand levend teruggekeerd van dit eiland. Vanzelfsprekend kan Kuifje zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Eigenwijs als hij is, slaat hij alle goedbedoelde adviezen in de wind en roeit op eigen kracht naar het rotseiland waarop een oude ruïne prijkt. In de oude ruïne stuit hij op het zogenaamde monster: een grote, woeste gorilla die ongewenste bezoekers schrik aan moet jagen, zodat de valsmunters hun werk kunnen doen. Met hulp van zijn hondje Bobby overmeestert Kuifje de boeven op een slimme manier. En als Bobby begint te blaffen blijkt het monster een goedaardige gorilla te zijn.
Kom uit je comfortzone
Heb jij je vroeger ook geïdentificeerd met een held: een beroemde voetballer, zanger(es), filmster of stripfiguur is. Hingen er posters op je slaapkamer of plakte je plaatjes in je schoolagenda? Als klein jochie wilde ik net zo goed kunnen voetballen als Johan Cruyff, zingen als Demis Roussos, acteren als John Wayne en avonturen beleven als Kuifje. Waarom uitgerekend Kuifje? De jonge, Belgische verslaggever is voor de duvel niet bang. De veiligste weg is om achter zijn typemachine te blijven zitten. Die wijze les is aan Kuifje niet besteed. Als een soort detective verlaat Kuifje continu zijn comfortzone. Hij wil het naadje van de kous weten, vrienden (kapitein Haddock of professor Zonnebloem) te hulp schieten en misdadigers opsporen die zijn pad kruisen.
Tegen de stroom in met storytelling
In Kuifje in Amerika gaat hij in Chicago de strijd aan met de maffia. In De Blauwe Lotus wordt hij geconfronteerd met de Japanse bezetters als hij een Chinese vriend wil bevrijden. En in Kuifje en de Picaro’s staat hij oog in oog met de leider van een dictatoriaal regime in Zuid-Amerika. Dankzij zijn nieuwsgierigheid, eigenwijsheid, slimheid en een dosis geluk komt hij altijd als winnaar uit de strijd. Bovenstaande competenties zijn niet alleen belangrijk voor een verslaggever om succesvol te zijn. Ook als ondernemer pluk je er de vruchten van. Als tekstschrijver heb ik het vak met vallen en opstaan geleerd. Natuurlijk heb ik geluisterd naar de tips en adviezen van collega’s. Maar ik heb altijd mijn eigen koers gevaren. Vaak tegen de stroom in, want voor een dertien-in-een-dozijnaanpak loop ik niet wam. En voor storytelling werken ze niet.
Tips om ‘Doe maar gek …’ te doen
Als tekstschrijver gebruik ik het motto: ‘schrijven om te beklijven. Dit blog draagt niet voor niets deze naam. Om deze belofte waar te maken, draai ik het gezegde ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg graag’ om: ‘Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg’. En ‘Gek’ mag je dan ook lezen als ‘eigenwijs’ of ‘nieuwsgierig’: de 2 belangrijkste eigenschappen van mijn stripheld Kuifje.
- Maak een presentatie in de vorm van een verhaal en ga gastpresentaties geven bij netwerkbijeenkomsten.
- Stel een digitaal inspiratieboek samen met tips, dat je deelt via social media of dat je cadeau geeft bij een abonnement op je nieuwsbrief.
- Geef kleur aan je verhalen op social media als Twitter, Facebook en je blog en laat zien dat je een persoon van vlees en bloed bent. Zo vergroot je de gunfactor en zo hoef je bij afspraken niet over het weer te praten.
- Vertel je Elevator Pitch aan de hand van een voorwerp of anekdote: leuk om te vertellen, aangenamer om naar te luisteren dan een opsomming van USP’s, eenvoudig om te onthouden en gemakkelijk om door te vertellen.
- Leg bij webteksten niet teveel de nadruk op vindbaarheid (SEO) alleen. Gebruiksvriendelijkheid (findability) is immers belangrijk om bezoekers vast te houden op je website.
- Een blog dat niet opvalt of begrepen wordt, levert geen conversie op. Kies daarom voor de hink-stap-sprong Bloggen = Boeien, Begrijpen & Beklijven.
- Gebruik metaforen om de zeggingskracht en verbeeldingskracht van je verhaal te vergroten. Met behulp van metaforen kunnen (potentiële) klanten zich jouw boodschap beter voorstellen.
- Kruip eerst in de huid van (potentiële) klanten, voordat je in geuren en kleuren vertelt wat jij voor de ander kunt betekenen. Met empathie win je het hart van je klanten.
- Strooi niet te snel met visitekaartjes bij netwerkbijeenkomsten, ook niet als collega-ondernemers dat wel doen. Netwerken is geen ticker tape parade.
- Gebruik je eigen schatkistje voor je communicatie: voor je Elevator Pitch, je blog of je website. Let wel op: creativiteit = 95% transpiratie en 5% inspiratie.
Jouw tips?
Storytelling loopt als een rode draad door bovenstaande tips heen? Heb jij nog eigenwijze tips als aanvulling op bovenstaande 10 tips? Welke eigenschappen als ondernemer maken van jou een Kuifje tussen je collega’s? Schroom niet om ze met mij en de lezers van dit blog te delen.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.