7 beproefde tips voor het schrijven van webteksten
Wees eens eerlijk. Sleutel je zelf aan je auto of ga je naar een garage voor een reparatie, een kleine/grote beurt of een Apk-keuring? Als je een nieuwe huisstijl en website nodig hebt, ga je dan zelf aan de slag? Of vertrouw je op de ideeën en creativiteit van een ontwerper of websitebouwer. En als je bij een juridisch conflict gedaagd wordt, verzorg je dan je eigen verdediging of neem je een jurist of advocaat in de arm? De kans is groot dat je in bovenstaande voorbeelden drie keer een beroep doet op de ervaring en expertise van een professional. Als je wilt scoren met je webteksten is het ook slim om een SEO-tekstschrijver in te schakelen. Ben je eigenwijs of heel taalvaardig? Gebruik dan onderstaande, beproefde tips voor het schrijven van webteksten.
Tip 1: Gebruik call-to-action als blikvanger
Bezoekers van je website willen razendsnel zien of ze de juiste informatie raadplegen. In plusminus 2 seconden scannen ze een webpagina. Van links naar rechts. En van boven naar beneden. In dit secondespel moet de content op je webpagina verleiden, prikkelen, bevestigen en overtuigen. Gebeurt dat niet, dan haken bezoekers af en klikken ze weg. Zorg er dus voor dat een call-to-action – ook wel banaan genoemd in SEO-jargon – in één oogopslag zichtbaar is. Zo weten bezoekers meteen waar ze aan toe zijn.
Tip 2: Maak van elke webpagina een afgerond geheel
Het lezen van webpagina’s is niet te vergelijken met het lezen van boeken. Een boek lees je in chronologische volgorde, van begin tot einde. De gemiddelde webpagina wordt eerst gescand (zie tip 1) en dan pas gelezen. Tijdens het scannen, hebben bezoekers behoefte aan houvast. Het is cruciaal dat de structuur van een pagina en de navigatie van de website in zijn geheel overeenkomen met de verwachtingen. Creëer een logisch geheel met een kop en een staart (call-to-action). Laat elke webpagina op zichzelf staan. En zorg met interne links voor samenhang met de overige pagina’s. Online is het een ongeschreven wet dat je alleen hyperlinks onderstreept. Gebruik onderstrepingen dus niet om tekst te laten opvallen, net als in een verkoopbrief bijvoorbeeld. Daarmee zet je bezoekers op het verkeerde been.
Tip 3: Gebruik kopregels en tussenkoppen
Prikkelende kopregels en tussenkoppen zijn onmisbaar voor een beklijvende, eerste indruk. Als bezoekers de tekst van een webpagina scannen, springen deze kort en krachtige tekstregels direct in het oog. Kopregels en tussenkoppen spelen een belangrijke rol in het vraag-/antwoordspel dat je online speelt. Bezoekers zien zo of ze op de juiste pagina aanbeland zijn of dat je webpagina antwoord geeft op een prangende vraag. Kopregels en tussenkoppen zijn niet alleen prikkelend en informerend, ze hebben ook vanuit SEO-perspectief een belangrijke functie. Het is gebruikelijk om voor een kopregel een (H1) te gebruiken en voor een tussenkop een H2. Zo ziet de spiderbot van Google ook dat je beide blikvangers gebruikt in je tekst. Vergeet niet om belangrijke zoekwoorden te verwerken in je kopregels en tussenkoppen.
Tip 4: Creëer rust met alinea’s en witregels
Vergelijk de opmaak van een webpagina eens met de wijze waarop een chef-kok een bord opmaakt in de keuken. Haute-cuisine oogt smaakvoller dan een bord Brinta of havermoutpap. De eerste blik op een webpagina werkt precies hetzelfde. Een woordenbrij stoot af, een rustige indeling met witregels en alinea’s (met maximaal 6 regels) geeft rust en overzicht. Sommige websites hebben een licht lettertype op een donkere achtergrond.
Tip 5: Kies voor schreefloze letters
Bedenk dat het lezen vanaf een beeldscherm veel lastiger is dan het lezen van een tekst in een boek, krant of magazine. Feitelijk zit je naar een lichtbak te kijken. Uit onderzoek blijkt dat lezen vanaf een beeldscherm vertragend (30 %) werkt. Je neemt de tekst minder snel in je op en je kunt de tekst minder goed onthouden. Het is ook verstandig om voor een schreefloze letter (sans serif) te kiezen. Populaire beeldschermletters zijn Verdana, Calibri en Tahoma. Zorg ook voor de juiste corpsgrootte, zodat de tekst ook op 80 centimeter afstand goed te lezen is.
Tip 6: Schrijf korte zinnen, gebruik meer dan 1 kolom
Duidelijkheid is bij webpagina’s een belangrijk criterium om bezoekers op een pagina te houden. Bij veel webpagina’s loopt de tekst over de gehele breedte van het beeldscherm. Als je een tekst probeert te scannen, lees je razendsnel de eerste en de laatste regel van een alinea. Bij een opmaak over de gehele breedte van het scherm lukt dat niet. Je ogen bewegen continu van links naar rechts over het scherm en weer terug. Bij zo’n opmaak haken bezoekers dus veel sneller af dan bij een opmaak in kolommen. Houd ook rekening met de maximale zinslengte. Een vuistregel is dat zinnen niet langer mogen zijn dan 15 woorden. Nog beter is het om af te wisselen in de zinslengte. Zet dus eens een punt na een woord. Zo benadruk je woorden. En je geeft ritme aan een tekst.
Tip 7: Schrijf eerst voor bezoekers, dan pas voor Google
De spiderbots van Google zijn volwassen geworden. Toen de grootste zoekmachine nog in de kinderschoenen stond, propte je een tekst vol met zoekwoorden om hoog te scoren in de organische ranking. Vandaag de dag zijn de spiderbots slim genoeg om te bepalen waar een tekst over gaat. Een ‘overkill’ aan zoekwoorden werkt zelfs averechts. Gebruik belangrijke zoekwoorden alleen op cruciale plaatsen: in URL, in kopregel H1, een keer in een tussenkop (H2), in hyperlinks, aan begin en einde van de tekst en in de alttags van een afbeelding. Kies daarnaast voor omschrijvingen en synoniemen. Niet alleen beloont Google je webpagina met een hogere ranking. Ook de bezoekers van je website stellen deze afwisseling in woordkeuze op prijs.
Hulp nodig of afspraak maken?
Laat je binnenkort een nieuwe website bouwen? Of ben je van plan om je webteksten te actualiseren of te verbeteren? Ga je zelf aan de slag, gebruik dan bovenstaande 7 tips. Kun je hulp gebruiken? Als tekstschrijver help ik je graag met webteksten schrijven. Ook het ontwerpen en bouwen van je website in WordPress kan ik voor je regelen. Hiervoor maak ik gebruik van de ervaring en expertise van Kwaaijongens. Samenwerken? Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.