Verhalende Elevator Pitch? Onoverwinnelijk met persoonlijk verhaal

Verhalende Elevator Pitch? Onoverwinnelijk met persoonlijk verhaal Al sinds mijn pubertijd ben ik dol op de boeken van Asterix & Obelix. Geweldig zoals dat kleine Gallische dorpje in Bretagne dapper weerstand biedt tegen de Romeinse overheersing. Tot grote ergernis van keizer Julius Caesar. Dankzij de toverdrank van Panoramix zijn de dorpelingen onoverwinnelijk. De oude wijze druïde brouwt zijn toverdrank in een koperen ketel. Zelf wil ik ook graag onoverwinnelijk zijn. Jammer genoeg houdt Panoramix zijn recept angstvallig geheim. Daarom heb ik een krachtig elixer gebrouwen. In tegenstelling tot Panoramix wil ik het recept graag met je delen. Proef van de verhalende Elevator Pitch. En ontdek de plakkracht voor je communicatie tijdens de workshop Verhalende Elevator Pitch maken.

Gouden snoeimes

Even terug naar mijn helden uit de boeken van de Franse tekenaar Albert Uderzo en scenarioschrijver René Goscinny. Om zijn toverdrank te brouwen, gebruikt Panoramix maretak als hoofdingrediënt. Het is essentieel dat hij deze takjes met een gouden snoeimes afsnijdt. Asterix en de overige dorpelingen krijgen een flacon toverdrank om de strijd met de Romeinen, de Noormannen of de Belgen aan te gaan. Obelix is als kind in de koperen ketel gevallen en hij krijgt geen toverdrank meer van Panoramix. Hij is zo sterk dat hij de drank niet meer nodig heeft. Al 7 jaar vertel ik bij netwerkbijeenkomsten een verhalende elevator pitch aan de hand van een voorwerp. Ik ben er erg bedreven in geworden. Som heb ik het gevoel heb dat ik – net als mijn held Obelix – in de koperen ketel gevallen ben.

Kakofonie van geluid

In de verhalen van Asterix & Obelix is ook een rol weggelegd voor de bard Assurancetourix. De dorpelingen hebben geen waardering voor zijn gezang. Zelf denkt hij dat hij prachtig zingt. In de nieuwere versies van de boeken heet hij Kakofonix, een woordspeling op de Franse term kakofonie. Als ik zelf netwerkbijeenkomsten bijwoon, dan moet ik bij sommige elevator pitches denken aan het gezang van de bard. De kakofonie van kretologie, clichés en USP’s doet pijn aan mijn oren. Het onderscheidende karakter van zo’n liftpraatje is nihil. Als ik 2 weken later door mijn mapje met visitekaartjes blader, komen er geen herinneringen bovendrijven. Niet aan de persoon zelf. En ook niet wat hij of zij voor potentiële klanten kan betekenen. Bij een verhalende elevator pitch aan de hand van een voorwerp is die plakkracht wel aanwezig.

Figuurlijke betekenis

Om als ondernemer de concurrentie te verslaan, zou je tijdens netwerkbijeenkomsten een flacon toverdrank op zak moeten hebben. Dat is natuurlijk onbegonnen werk. Daarom kun je deze flacon ook figuurlijk zien. De flacon kan ook een voorwerp, een anekdote of een foto zijn. Het voordeel van een klein voorwerp is dat je houvast hebt als je je elevator pitch vertelt. De zeggingskracht van een voorwerp schuilt vooral in de figuurlijke betekenis. Koppel deze figuurlijke betekenis aan een persoonlijke anekdote. Om een persoonlijke klik tot stand te brengen is ‘eigenheid’ doorslaggevend. Ook als ondernemer ben je een persoon van vlees en bloed. Klanten doen geen zaken met een bedrijf, maar met jou als persoon.

Kracht van storytelling

Een persoonlijke anekdote visualiseert wie je bent. Je komt sympathieker over. En je boezemt vertrouwen in. Bij netwerkbijeenkomsten heb ik vaak een plat steentje op zak. Aan de hand van dit steentje vertel ik een kleine anekdote. Samen met mijn zoontje Julian gooi ik steentjes in een vijver. Het steentje danst op het water en overal ontstaan kringen. Het steentje is een metafoor voor het persoonlijke verhaal dat je vertelt. Het is leuk om naar te luisteren. En eenvoudig om te onthouden. De kringen in het water zijn symbolisch voor jouw persoonlijke boodschap die anderen doorvertellen. Dat is dé kracht van storytelling: inzicht verschaffen met een persoonlijk verhaal. Als zo’n verhaal je inspireert en overtuigt, ga je het vanzelf doorvertellen. Beschik je over zo’n verhaal bij een netwerkbijeenkomst of in een YouTube-video, dan ben je onoverwinnelijk. Je steekt met je kop boven het maaiveld uit. Potentiële klanten weten je te vinden. En tevreden klanten worden jouw ambassadeur.

Plakkracht

Graag geef ik je nog een voorbeeld. Enkele jaren geleden vroeg ik aan ondernemers: ‘Wat is het belangrijkste gereedschap voor een tekstschrijver? Een pen, een fotocamera of een Prittstift?’ Het overgrote deel antwoordde volmondig: ‘De pen, natuurlijk’. Uiteraard zijn een pen en een camera belangrijk om teksten te schrijven. Met de pen geef ik zeggingskracht aan mijn teksten. En de camera is onmisbaar om verbeeldingskracht aan een boodschap te geven. Maar uiteindelijk draait het om het rendement of de plakkracht. Jouw boodschap moet blijven hangen, inspireren, gevonden worden door Google of uitnodigen om samen een kop koffie te drinken of everzwijn te eten. Een half jaar later zei een ondernemer tegen mij: ‘Jij bent toch tekstschrijver hé? Waarom gebruik je geen Prittstift in je communicatie’. Ik glimlachte. Ik had niet verwacht dat de kringen in het water zo snel weer bij mij terecht zouden komen.

Stappenplan

Hoe ga je te werk als je met behulp van een klein voorwerp een persoonlijk verhaal wilt vertellen? Ik zal het stappenplan illustreren met de prittstift, die symbool staat voor de merkbelofte van Andries tekst, training & advies: schrijven om te beklijven.

  1. Zet je belangrijkste oplossing voor potentiële klanten kort en krachtig op papier (voorbeeld: mijn teksten moeten inspireren én blijven hangen)
  2. Vertaal de oplossing in een krachtige tagline, pay-off of merkbelofte (Voorbeeld: schrijven om te beklijven)
  3. Zoek een passend voorwerp of metafoor bij de merkbelofte (Voorbeeld: Prittstift, plakband, Koenraads kleefpasta, Buddies van Pritt)
  4. Bedenk een persoonlijk verhaal waarin het voorwerp of de metafoor de hoofdrol speelt (Voorbeeld: dankzij Buddies van Pritt bleven posters van Ajax en ABBA jarenlang aan de muur hangen op mijn jongenskamer)
  5. Koppel het verhaal en de merkbelofte aan de behoefte van je potentiële klant (Voorbeeld: Hoe mooi zou het zijn als jouw boodschap offline en online beklijft bij je klanten?)
  6. Noem je naam (Voorbeeld: Mijn naam is André Driessen)
  7. Koppel bedrijfsnaam aan je merkbelofte (Voorbeeld: Met Andries tekst, training & advies help ik ondernemers om hun boodschap of ideeën te laten beklijven)
  8. Sluit af met een uitsmijter waar in je het voorwerp of de metafoor verwerkt (Voorbeeld: Heb je hulp nodig om je boodschap te laten beklijven? Dan wil ik graag je tekstbuddy zijn)

Schrijf je in voor workshop Verhalende Elevator Pitch?

Klinkt jouw elevator pitch als het gezang van Assurancetourix? En wil je graag dat je 40-seconden presentatie opvalt en uitnodigt om samen een kop koffie te drinken (of everzwijn eten)? De verhalende elevator pitch met plakkracht blijft stug weerstand bieden tegen de dertien-in-een-dozijnpresentatie die je 2 weken later weer vergeten bent. Word ook onoverwinnelijk en vertel een persoonlijk verhaal met behulp van een klein voorwerp. Schrijf je nu in voor de workshop Verhalende Elevator Pitch maken.

Als tekstschrijvercopywriter, contentcreator, storyteller, bloggerpresentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – TilburgHelmondDen Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.

Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent. 

Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.