Wat is een SEO-tekstschrijver?
SEO-teksten nodig om beter vindbaar te zijn in Google? Sommige goeroe’s stellen dat schrijven voor het web om andere vaardigheden vraagt dan schrijven voor papieren media. Zo’n stelling valt voor mij in de categorie broodjeaapverhalen. Als je goed kunt schrijven voor een folder of een verkoopbrief kun je ook de tekst voor een webpagina, landingspagina of blogartikel op papier zetten.
Hoeveel zoekwoorden in een tekst?
Tien jaar geleden waren webteksten doorspekt met zoekwoorden. Gelukkig zijn de algoritmes van Google een stuk ‘intelligenter’ geworden. Het is niet meer nodig om een tekst vol te proppen met keywords. Concentreer je eerst op de vragen van potentiële bezoekers. Richt daarna je aandacht op de eisen die Google aan een vindbare webtekst stelt.
Zonder call-to-action geen klanten
Als SEO-tekstschrijver beheers ik het online spel van verleiding. Wat de appel voor Adam en Eva was, is de banaan van marketingdeskundige Seth Godin vandaag de dag. Zonder deze ‘banaan‘ of conversiebutton op je webpagina kun je fluiten naar nieuwe aanvragen, abonnementen voor je nieuwbrief of downloads van je e-book of whitepaper. Lukt het niet om zelf waardevolle content te schrijven voor je webpagina’s, landingspagina’s of blogs? Als SEO-tekstschrijver ga ik graag voor je aan de slag. Vanuit Veldhoven schrijf ik voor bedrijven in de regio Eindhoven – Tilburg – Den Bosch – Weert.
SEO-teksten: start een dialoog met je klant
De bezoekers van je website zijn ongeduldig. Ze lezen niet, maar ze scannen. Voor een SEO-tekstschrijver is het belangrijk om rekening te houden met het online gedrag van klanten en prospects. Ze zoeken in één oogopslag naar aanknopingspunten. Ontbreekt die herkenning, dan haken ze af en klikken door naar een andere website. Doodzonde natuurlijk. Schrijf een tekst dus altijd voor bezoekers. Stel je voor dat die bezoeker tegenover je zit en met je in gesprek gaat. Een webpagina is niet de plek voor een monoloog. Start een dialoog met je klant.
Schrijven SEO-teksten in een notendop:
- Zet de vragen en wensen van je bezoeker centraal
- Verwerk zoekwoorden in URL, kopregel, begin van de alinea, tussenkopjes, metatags, links, afbeeldingen, downloads en filmpjes)
- Zet de conversiebutton (banaan) op een opvallende plaats
- Verwerk oplossingen, antwoorden en voordelen in je tekst
- Plaats interne én externe links
Wil je nog meer weten? Lees dan het blogartikel Hoe schrijf je goede webteksten? 5 tips waarmee je scoort in Google.
Voorbeelden gerealiseerde websites:
- Brouwers Reklame (Eindhoven)
- Labro Verpakkingen (Eindhoven
- Itec (Zaltbommel)
- Avelco (Veldhoven)
- Neon het moderne ambacht (Son)
- Contrive automatiseringsdiensten (Veldhoven)
- Departures (Eindhoven)
- Al-lex Arbeidsrecht en Mediation (Eindhoven)
- 24/7 Chauffeursdiensten (Eindhoven)
- Heuvel Media (Veldhoven)
Wil je meer voorbeelden van gerealiseerde websites zien? Ga dan naar de portfoliopagina Websites.
Training ‘Schrijven voor het web’
Zelf de kneepje van het vak leren? Geef je dan met 4 collega’s op voor de interactieve incompanytraining Schrijven voor het web. Interesse? Vraag telefonisch (06 53 22 60 82) of via het contactformulier extra informatie aan.
Maak kringen in het water op social media
7 beproefde tips voor het schrijven van webteksten
Wil je hoger scoren in de ranking van Google? Schakel een SEO-tekstschrijver in. Of gebruik de praktische tips voor het schrijven van webteksten in dit blog.
Wat zeggen tevreden klanten?
‘André klimt graag in de pen voor beklijvende teksten en helpt je graag vooruit met heldere ideeën. En daarom ben ik ook zo blij met hem omdat hij meedenkt bij het hele proces van het tot stand komen van teksten. En niet alleen voor mijn eigen website maar ook voor het begrijpelijk schrijven (met inachtneming van de SEO-woorden) van de diverse communicatie-uitingen van mijn klanten. Zo worden teksten gebruiksvriendelijk om te lezen en worden ze op het internet gevonden.’
‘André heeft voor de uitingen van de nieuwe organisatie Continu meerdere teksten geschreven. Deze samenwerking is optimaal verlopen omdat André direct aanvoelde wat wij exact van hem verlangde. Met dankzij zijn zorgvuldige ‘no-nonse’ aanpak, zijn wij in goed onderling overleg snel gekomen tot het gewenste resultaat. Dit alles binnen de gestelde deadlines.’
‘I was happy to work with Andre. He analizes well and wrote a text for a customer that nailed it. Accurate and to the point.’
‘Prettige samenwerking met André en een goed, scherp resultaat! Goede teksten gaan niet ‘enkel’ over spelling en grammatica en André heeft ons dat duidelijk laten merken. Dank je wel!’
‘Vanuit mijn rol als webdesigner ben ik na onze eerste ontmoeting gecharmeerd geraakt van de aanpak van André. Hij denkt mee, niet alleen in tekst, maar ook in beeld. 1 + 1 = 3. Zo voelt de samenwerking met hem. Zijn kennis van het schrijven van webteksten is onbetwist. Ik ben daarom graag ambassadeur van Andries tekst, training & advies.’
‘André heeft ons naar alle tevredenheid geholpen met de teksten op onze websites, testimonials en andere tekstuele uitingen. Hij leeft zich goed in in onze materie en weet de goede snaar te raken bij ons publiek.’
‘André heeft mij enorm geholpen met het schrijven van de teksten voor mijn website. Hij heeft goed geluisterd naar de boodschap die ik over wilde brengen en dit vertaald in aansprekende teksten die de lading dekken . Het was voor mij een enorme eye-opener om daarbij uit te gaan van het perspectief van mijn doelgroep. Daarbij heeft hij veel kennis van zaken waar het gaat om effecten van taalgebruik en lay-out van tekst op een scherm. Ik begrijp inmiddels dat dit een vak apart is, hij verstaat dat vak. Hij heeft een prettige, vlotte en humoristisch manier van feedback geven en ik kijk met plezier terug op dit proces. En ik ben heel blij met het resultaat: www.inbalans.net’
‘André heeft een zeer concrete aanpak, levert maatwerk en daarnaast is hij een zeer prettig persoon om mee samen te werken.’
‘André Driessen heeft mij uitstekend ondersteund in het opzetten van mijn website. André weet met beeld en taal precies tot uiting te brengen waar ik met mijn bedrijf voor sta. Ik ben trots op mijn website. Ook mijn klanten reageren enthousiast. André, bedankt.’