Wat is storylistening? Eerst luisteren, dan vertellen

Verhalen vertellen en goed kunnen luisteren vormen een twee-eenheid. Zonder storylistening is storytelling een lastig verhaal. Verhalen ophalen en (door)vertellen lijkt een koud kunstje. De praktijk is weerbarstiger. Lukt het jou bijvoorbeeld om te luisteren, zonder in je hoofd een oordeel te vellen. Automatisch vorm je een mening of neem je een standpunt in als iemand een verhaal vertelt. Oordeelloos luisteren is lastig. Maar het is wel de crux van storylistening.

Storylistening toepassen?

Wil jij de kracht van storytelling inzetten voor je bedrijf of onderneming? Start met storylistening om het juiste verhaal op papier te zetten. Graag help ik je om de juiste vragen te stellen. Interesse?  Bel (06) 53 22 60 82 of klik op onderstaande button om een afspraak te maken voor:

De kracht van storytelling

Storytelling is uitgegroeid tot een beproefd marketinginstrument. En dat is een beetje vreemd, want we vertellen al sinds mensenheugenis verhalen. Storytelling is het toepassen van verhalen om doelstellingen te bereiken en betrokkenheid te creëren. Bijvoorbeeld bij veranderingen, nieuwe ideeën of andere visies. Als je storytelling inzet, krijgt je boodschap betekenis, herkenning, draagvlak en richting. Een verhaal roept associaties op, inspireert en motiveert. En als laatste: het is veel gemakkelijker om een verhaal te onthouden dan een opsomming van feiten of verkoopargumenten.

Welke verhalen vertel jij?

Een verhaal vertel je niet voor jezelf. Vanzelfsprekend heb je als storyteller luisteraars nodig. Storytelling heeft veel meer om het lijf dan bestaande verhalen vertellen. Denk aan mythes, Bijbelverhalen of sprookjes om inzicht te geven. Hoe ga je te werk als je storytelling inzet voor een ondernemer of een bedrijf? Welk verhaal vertel je precies? Hoe teken je het op? Hier komt de discipline storylistening om de hoek kijken.

Tips voor storylistening

Het is belangrijk dat iedereen zich in het verhaal herkent. Daarom is het verstandig om medewerkers te betrekken bij de totstandkoming van een verhaal. Als je goed luistert, voelen mensen zich gehoord. Heb jij een goed luisterend oor voor verhalen? En lukt het je om onbevangen je oor te luister te leggen? Storylistening is niet hetzelfde als interviewen. Je hoeft immers geen betoog of artikel te schrijven. De volgende 3 tips kunnen je helpen:

  • Stel een prikkelvraag (deze vraag bevat de volgende 3 componenten: concrete gebeurtenis, onderwerp en emotie)
  • Vat samen, vraag door en laat de ander reageren
  • Luister met een open houding: laat oordelen, meningen en adviezen achterwege
  • Check bij twijfel de antwoorden

Gratis: 5 redenen om Storytelling te gebruiken

Wil je de plakkracht van persoonlijke verhalen inzetten in je zakelijke communicatie? Abonneer je op Plakkracht: de digitale tips van Andries tekst, training & advies. En ontvang als welkomstcadeau het e-book ‘Niet zeiken, vertel verhalen’. Een persoonlijk ‘zeikverhaaltje illustreert elke reden.

Andries tekst, training & advies verstuurt nieuwsbrieven via MailPoet. Als je je aanmeldt, ga je ook akkoord met de privacy en algemene voorwaarden van Mailpoet.

Storylistening