Workshop Elevator Pitch: maak van je visitekaartje een gouden ticket
Als puber verslond ik de boeken van Roald Dahl. Een klasgenoot hield in klas 3 van de middelbare school een spreekbeurt over Sjakie en de chocoladefabriek. Ik hing aan haar lippen. Het was mijn kennismaking met de wonderlijke, soms donkere wereld van de Britse schrijver. Dahl schreef zowel voor kinderen als volwassenen. Zijn kinderlijke verwondering intrigeerde me het meest. De rode draad in Sjakie en de chocoladefabriek kun je ook toepassen voor je Elevator Pitch. Zeker als je wilt dat (nieuwe) relaties je verhaal onthouden en doorvertellen. Interesse? Geef je dan ook voor de workshop Elevator Pitch maken op dinsdag 20 november bij Seats2Meet in Eindhoven.
Boek of film
Heb je Sjakie en de Chocoladefabriek zelf ook gelezen? Of misschien heb je de verfilming gezien: de versie uit 1971 met Gene Wilder in de hoofdrol van Willy Wonka of de hedendaagse variant uit 2005 met Jonny Deep als eigenaar van de snoepfabriek en Freddie Highmore als Sjakie. Ken je de verhaallijn nog? Sjakie Stevens – of Charlie Bucket in de oorspronkelijke, Engelstalige versie – is een arm jongetje. Hij woont samen met zijn ouders en 4 grootouders in een klein huisje in een stadje waar ook de beroemde chocoladefabriek van Willy Wonka gevestigd is. Ze hebben nauwelijks geld om rond te komen.
De verleiding weerstaan
Op een dag schrijft Willy Wonka een speciale wedstrijd uit. De 5 kinderen die een gouden ticket aantreffen in de wikkel van hun chocoladereep mogen de mysterieuze fabriek bezoeken. In deze fantasiewereld hebben de zogenoemde Oempa Loempa’s de rol van medewerkers overgenomen. Sjakie is een van de gelukkige prijswinnaars. Tijdens de rondleiding vertelt Willy Wonka dat de kinderen overal van af moeten blijven. 4 kinderen en hun ouders kunnen de zoete verleiding niet weerstaan. Sjakie blijft als enige over. Als beloning wordt hij de opvolger van Willy Wonka. Hij krijgt de snoepfabriek en hoeft nooit meer honger te lijden.
In 3 stappen een Elevator Pitch met PlakKracht
Als ondernemer ben je net als Sjakie Stevens op zoek naar dat ‘gouden ticket’. Je wilt opvallen en je onderscheiden bij nieuwe relaties. Met een dertien-in-een-dozijnaanpak aanpak verwordt je presentatie tot een soort koetjesreep. Het is juist de kunst om je te presenteren als Côte d’or, de Belgische chocoladereep met een krachtige smaaksensatie in de mond. Of misschien profileer je je als een candybar van Willy Wonka, de producent van de lekkerste chocolade ter wereld. Net als Roald Dahl gebruik ik mijn fantasie en creativiteit om een onuitwisbare indruk te maken. Behalve met ‘Sjakie en de Chocoladefabriek’ liet Roald Dahl die onvergetelijke indruk achter met boeken als ‘Mathilda’, ‘De Grote vriendelijke reus’ of ‘De Heksen’. Zelf pas ik zijn kinderlijke verwondering toe om een Elevator Pitch te ontwikkelen die gegarandeerd beklijft? De hink-stap-sprong die ik daarvoor tijdens de workshop Elevator Pitch kies, bestaat uit: Overtuigend Presenteren – Creativiteit – Storytelling.
Stap 1: Presenteer, pitch en positioneer overtuigend
Overtuigend presenteren is essentieel voor je Elevator Pitch. Waar moet je op letten om overtuigend over het voetlicht te komen? Lukt het je om je zenuwen in bedwang te houden? Ben je in staat om echt contact te maken met je publiek. Graag zet ik je met 5 tips in de goede richting:
- Oefening baart kunst: zorg dat je de inhoud van een korte presentatie kunt dromen. Tel je normaal gesproken schaapjes voordat je gaat slapen? In plaats daarvan kun je ook je Elevator Pitch oefenen.
- Mogen in plaats van moeten: haal de druk van je schouders. Je mag iets vertellen over jouw passie. Dat werkt bevrijdend.
- Blijf dicht bij jezelf (en bij anderen): Kies eigen ervaringen en anekdotes als insteek.
- Communiceer zintuiglijk: Geef zeggingskracht en verbeeldingskracht aan je woorden om je verhaal te visualiseren. Gebruik dus beelden (metaforen) of voorbeelden.
- Emotioneer: Als je tips 1 -4 goed toepast, raak je een gevoelige snaar: de start van interactie.
Stap 2: Creativiteit
Bij stap 2 tijdens de workshop Elevator Pitch ga je op zoek naar een krachtige metafoor voor je Elevator Pitch. Een goede metafoor ontleent zijn kracht vaak aan de figuurlijke betekenis. Creativiteit is niet alleen het domein van kunstenaars. Ook jij kunt creatief zijn. Je kunt tal van creatieve technieken toepassen om ideeën te bedenken. Denk aan associëren, analogisch denken (bijvoorbeeld met een held of dier als analogie) of beelddenken. Creativiteit komt je niet aanwaaien. Daar moet je wel iets voor doen. Graag zet ik 5 overwegingen voor creativiteit op een rij:
- Creativiteit = 95% transpiratie + 5 % inspiratie. Haak dus niet te snel af als je niet direct een goede ingeving krijgt
- Grensverleggend denken: probeer los te komen uit de dagelijkse sleur. Brainstorm bij voorkeur op een inspirerende plek waar je niet gestoord wordt door sms, Whatsapp, e-mail of een collega die je aanklampt met vragen
- Kwantiteit: als je alleen 5 ideeën kunt verzinnen, bedenk dan eens hoeveel ideeën er in groepsverband ontstaan
- Probleemstelling: brainstormen is een gestructureerd proces op basis van een duidelijke probleemstelling.
- Arbitrage: direct een waardeoordeel uitspreken is dodelijk voor de creativiteit. Het creatieve proces draait eerst om zoveel mogelijk oplossingen bedenken (divergeren). In de volgende fase beoordeel en orden je het resultaat (convergeren)
Stap 3: Storytelling
Storytelling is de derde stap om tot een verhalende Elevator Pitch met PlakKracht te komen. Op basis van de gekozen metafoor of analogie ga tijdens deze workshop Elevator Pitch je een plakverhaaltje schrijven. Dit verhaaltje is niet bedoeld om te verkopen, maar om sympathie te kweken voor jouw persoon. Een goed verhaal maakt bovendien nieuwsgierig naar jouw producten of diensten. Durf je je bloot te geven en ben je benieuwd naar de basisprincipes van Storytelling? Met de volgende 5 tips maak je van jouw Elevator Pitch een succesverhaal:
- Onverwachte invalshoek: een blikvanger prikkelt de fantasie en de nieuwsgierigheid.
- Geloofwaardigheid: eerlijkheid en eigenheid zorgen voor herkenning.
- De kracht van eenvoud: beter veel zeggen over 1 onderwerp, dan weinig over veel onderwerpen.
- Interactie: betrek met vragen of stellingen je toehoorders bij je verhaal
- Inzicht: demonstreer hoe je met vallen en opstaan je doel bereikt. Zo verschaf je inzicht: dé crux van storytelling
Uitnodiging of geheugensteun
Terug naar de titel van dit blog: ‘Elevator Pitch: met storytelling maak je van je visitekaartje een gouden ticket’. Je naam en bedrijfsnaam zijn abstract. Het is lastig om die zonder associatie direct te onthouden. Stel dat een nieuwe relatie 2 weken na jullie eerste ontmoeting zijn recent gekregen visitekaartjes bekijkt. De clichématige opsomming van feiten of USP’s is hij ongetwijfeld vergeten. De essentie van jouw verhalende Elevator Pitch met PlakKracht komt direct bovendrijven. Zo transformeer je een visitekaartje in een gouden ticket: een uitnodiging om een afspraak te maken of een geheugensteuntje als jouw benodigde expertise op termijn ter sprake komt.
Zelf indruk maken? Geef je op voor workshop Elevator Pitch
Wil je bij netwerkbijeenkomsten een onuitwisbare indruk maken? Maar lukt het niet om chocolade te maken van een beklijvende Elevator Pitch die beklijft? Meld je dan aan voor de workshop Elevator Pitch bij Seats2Meet in Eindhoven. En leer in één dag hoe je via de hink-stap-sprong ‘Overtuigend presenteren – Creatief denken – Storytelling’ beklijft met een verhalende Elevator Pitch. Twijfel je nog? Lees dan eens de referenties van ondernemers die enthousiast zijn over deze workshop.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.