Zelf teksten schrijven: gesneden koek of andere koek?
Een gewetensvraag. Schrijf je de teksten van je website zelf? Of neem je een SEO-tekstschrijver in de arm voor je webteksten en blogs? Welke keuze je ook maakt: voor een zoekmachine als Google is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe content plaatst. Periodiek creëren en publiceren van ‘verse’ content werpt vruchten af. Google waardeert relevante content, waardoor je beter scoort in de organische zoekresultaten. Je trekt meer bezoekers naar je website. Als je denkt dat ik als tekstschrijver voor eigen parochie preek, heb je het mis. Natuurlijk mag je me inschakelen. Graag zelfs. Klim je zelf in de pen? Prima. Wat de beste keuze is, hangt af van jou. Graag help ik je om de juiste keuze te maken. Daarom zet ik in dit artikel de voor- en nadelen van zelf teksten schrijven op een rij.
Teksten zelf schrijven: een abc’tje of een lastige opgave?
Voor je webteksten of blogs leiden er dus meerdere wegen naar Rome. Je kunt zelf de pen ter hand nemen. Of je schakelt een tekstschrijver in. En er is nog een tussenweg. Je zet zelf de teksten op papier en je laat een tekstschrijver deze teksten corrigeren, redigeren of herschrijven. Zelf teksten schrijven doe je niet op een namiddag. Als je onervaren bent, kost het bloed, zweet en tranen. Schrijf je regelmatig, dan gaat het je ongetwijfeld gemakkelijker af. Je hebt vooral inspiratie en voldoende tijd nodig. Geef niet te snel op als je vastloopt. Zelf teksten schrijven is een dynamisch proces. Wees dus geen advocaat van de duivel van je eigen tekst. Mijn tip: eerst schrijven, dan pas oordelen. Leg de tekst terzijde – of slaap er een nachtje over – voordat je schrapt, corrigeert en nuanceert. En profiteer van mijn tips voor tekstredactie.
Met welke frequentie moet je teksten schrijven?
De bezoekers van je website zijn kritisch en niet snel tevreden. Als ze na een zoekopdracht op je website terecht komen, willen ze geprikkeld, geïnformeerd en geïnspireerd worden. Is er niks nieuws onder de zon of krijgen ze geen antwoord op hun zoekvraag, dan haken ze af. Dit proces speelt zich in enkele seconden af. Kortom: voorzie je website regelmatig van nieuwe content. Denk hierbij aan landingspagina’s, blogartikelen, referenties of nieuwsberichten. Met je website bouw je historie op in Google. Met de juiste content en relevante links naar overige pagina’s bouw je deze historie uit. Op termijn levert dit rendement op. Wat betreft de frequentie adviseer ik je regelmaat. Voor mij is dat elke week een blogartikel of landingspagina. Voor jou is een frequentie van één keer per maand misschien wel voldoende.
Voordelen zelf teksten schrijven
Het is altijd goed om zelf te schrijven. Je ordent je gedachten. Je kent je bedrijf van haver tot gort en je weet dus waarover je wilt schrijven. En als je zelf schrijft, worden je teksten meestal persoonlijker. Ik zeg bewust ‘meestal’. Niet altijd dus. Het heeft alleen maar zin om zelf teksten te schrijven als je het regelmatig doet. Een bekend Duits spreekwoord zegt niet voor niks: ‘Übung macht den Meister’. Ook al heb je leren schrijven op de basisschool, de middelbare school en je vervolgopleiding: professioneel schrijven is andere koek. Het wordt pas gesneden koek als je regelmatig de pen ter hand neemt.
Tekst uitbesteden
Ontbreekt de tijd, prioriteit of creativiteit om zelf te schrijven? Schakel dan een tekstschrijver in. Aan uitbesteden hangt een prijskaartje. Hoe hoog dat is, hangt af van de ervaring en de vaardigheid van de tekstschrijver en van de complexiteit en de omvang van de tekst. Kortom: met zelf teksten schrijven bespaar je geld. Of het ook geld oplevert, is vers twee. Vind je het lastig om een tekstschrijver te kiezen? Vraag je netwerk naar een aanbeveling of laat eerst een proeftekst schrijven.
Zelf teksten schrijven: de nadelen
Uiteraard kleven er ook nadelen aan zelf teksten schrijven. Allereerst is het een tijdrovende bezigheid. Het is maar de vraag of je agenda of planning hiervoor voldoende ruimte biedt. Verder zijn inspiratie en creativiteit bekende struikelblokken voor een onervaren schrijver. Als je niet weet waarover je moet schrijven, is schrijven ook niet leuk. Ook vraagt elk teksttype om een specifieke opbouw. De meeste tekstschrijvers gebruiken een structuurschema of contentplan om teksten te schrijven. Zo’n schema of plan geeft je richting en houvast.
Belang van SEO voor webteksten
Wil je goed gevonden worden in Google, dan moet je op de hoogte zijn van de SEO-richtlijnen voor een tekst. Heb je deze belangrijke bagage in huis? Nee, ben je dan bereid om te investeren in een goede training SEO-tekstschrijven? Voor deze praktische keuze kun je kiezen uit diverse workshops en trainingen. Ook Andries tekst, training & advies biedt zo’n training webschrijven aan. Het is overigens een misverstand dat eenvoudige zoekwoorden nog steeds de doorslag geven bij webteksten. Potentiële klanten stellen vragen en zoeken antwoorden. Ze worstelen met pijnpunten en zoeken oplossingen. Ze wonen binnen een bepaalde regio en zoeken op plaatsnaam. Het is dus de kunst om deze combinatie van vragen en antwoorden, problemen en oplossingen of discipline en plaatsnaam in je webteksten te verwerken. Een SEO-tekstschrijver weet precies hoe hij zo’n tekst opbouwt. Kies je voor zelf teksten schrijven, dan vergt deze discipline oefening, oefening en nog eens oefening.
Zelf doen of uitbesteden?
De keuze is aan jou. Heb je altijd met plezier geschreven, maak dan ruimte in je agenda. Mis je de kneepjes van het vak, volg dan een goede (online) training. Zo verbeter je stap voor stap je schrijfvaardigheid. Of vertrouw op de expertise van een professionele tekstschrijver. Het is ook mogelijk om voor de combinatie zelf doen en uitbesteden te kiezen. Je schakelt voor de belangrijkste pagina’s op je website een tekstschrijver in. Intussen kijk je de kunst van het schrijven af. Wil je meer nog meer weten over de voor- en nadelen van zelf teksten schrijven? Ik geef je graag tekst en uitleg.Daarnaast is het mogelijk om een afspraak te maken voor een vragen(v)uurtje. In een sessie videobellen sparren we samen over de kwaliteit van je online teksten.
Als tekstschrijver, copywriter, contentcreator, storyteller, blogger, presentatiecoach en SEO tekstschrijver helpt André Driessen ondernemers in de regio Eindhoven – Tilburg – Helmond – Den Bosch om hun ideeën te verwoorden. Op papier, op het beeldscherm of bij presentaties, zoals de Elevator Pitch of een Pecha Kucha.
Speciaal voor ondernemers heeft hij enkele beproefde workshops ontwikkeld: Bloggen, Storytelling, Webschrijven, Verkoopbrieven schrijven en Elevator Pitch. Ook geeft hij graag gastpresentaties over de disciplines die hij beoefent.
Samen met de experts van Kwaaijongens laat André ondernemers scoren met WordPress-websites.